J
Hejsan,
Så här står det att mitt nuvarande badrumsgolv är yäuppbyggt:
Skriven text på papper, beskrivning av golvmaterial, versaler, marginal, möjlig skrivmaskin, lutad, svensk text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

hur mycket av detta måste rivas nu när allt görs om till modernt? Ända ner till bjälklaget eller kan man stoppa vid membraninsoleringen? Givetvis får ny tät och godkänd konstruktion byggas upp ovanpå detta.
 
AXS
Svårt att veta hur stabilt det är. Men om det känns stumt utan svikt hade jag behållit fallet men tagit bort membranet. Typ en barkskrapa eller liknande borde ta bort det enkelt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J
J Jönas skrev:
Hejsan,
Så här står det att mitt nuvarande badrumsgolv är yäuppbyggt:
[bild]
hur mycket av detta måste rivas nu när allt görs om till modernt? Ända ner till bjälklaget eller kan man stoppa vid membraninsoleringen? Givetvis får ny tät och godkänd konstruktion byggas upp ovanpå detta.
Hela den beskrivna konstruktionen ligger på ett betongbjälklag så det är nog stabilt. Men vad händer med uppviket vid väggarna om det måste till en modern väggförstärkning?
 
AXS
J Jönas skrev:
Hela den beskrivna konstruktionen ligger på ett betongbjälklag så det är nog stabilt. Men vad händer med uppviket vid väggarna om det måste till en modern väggförstärkning?
Hänger inte med i vad du menar med uppviket?
Är du orolig för att väggen rör sig mot golvet?
 
BirgitS
J Jönas skrev:
Men vad händer med uppviket vid väggarna om det måste till en modern väggförstärkning?
Uppviket är väl membranet som måste bort i alla fall.
 
J
BirgitS BirgitS skrev:
Uppviket är väl membranet som måste bort i alla fall.
Just så tänker jag också. Kanske bara att skära av membranet i veckan mellan golv och vägg.
 
BirgitS
Det är olämpligt med dubbla tätskikt så allt membran ska bort.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Förstår jag texten rätt att det ser ut så här?

Sektionsdiagram av golvvärme med keramikplatta, tätskikt, isolering, på bjälklag.

Ned till och med tätskiktet ska bort, skrapa det, det gör ju inget om rester är kvar så länge som det är perforerat genomgående på alla ytor så vattenånga/vatten kan ta sig vidare nedåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.