Hej,

Jag står i startgroparna till att riva min gästtoalett på entréplan. Detta för att få en större hall med mer möjlighet att hänga av sig ytterkläder. I nuläget består denna toalett endast av en toalettstol(vägghängd) och ett handfat.

När jag väl har rivit bort toalettstolen och handfatet och pluggat vattenledningarna så hade jag tänkt lägga klinkers i hela hallen.
Jag hade tänkt låta vattenledningar och avloppsröret sitta kvar, då med pluggar och lock, om man någon gång i framtiden skulle ångra sig och vill ha tillbaka toaletten.

Jag undrar då om jag behöver fuktspärra golvet i hallen/området där toaletten förr var?
 
Nä.

Det viktiga i sammanhanget är att du inte bygger in de pluggade ledningarna i väggar eller golv. Eller rättare sagt: De skall vara inspekterbara.
 
Det viktiga i sammanhanget är att du inte bygger in de pluggade ledningarna i väggar eller golv. Eller rättare sagt: De skall vara inspekterbara.
Kanon! Tack!

Då har jag ytterligare en fråga:

På denna toalett sitter det ju ett frånluftsdon. Kan jag låta det sitta kvar i den blivande garderoben(som kommer ha öppen planlösning mot min nuvarande hall) eller ska jag ta bort det/plugga det?
 
Frånluftsventilens syfte på en toalett är att upprätthålla en fungerande ventilation inne i utrymmet (tillsammans med ett överluftsdon/dörrventil). River du toaletten försvinner ju även ventilationsbehovet.

Har du en i övrigt tillfredsställande ventilation i hallen/huset behöver du förmodligen inte göra något med den. Har du självdrag kanske du t.o.m. bör stänga den (om den nu ändå sitter inne i gareroben)?

Jag har personligen upplevt att luftflödet ibland kan ta oväntade riktningar i hus med självdrag. T.ex. att matos från fläkten i köket trycks ut i andra frånluftsventiler.

Detta händer ofta sommartid (när självdraget är lågt) samt vid speciella väderlekar.

Nu vet jag inte om du har självdrag eller hur dina kanaler är dragna? Men jag tänker mig att man som regel inte vill ha in matos i en garderob t.ex? :rolleyes:

Behöver du ventilationen i hallen bör du dock inte "kortsluta" den genom att stänga in frånluftsdonet i en garderob. Då kanske den skall ledas om istället?
 
Tänk på att du helst ska plugga (varmvatten) rören vid förgreningen och inte bara i slutet där vasken satt. Om du har en avstickare från varmvatten som är pluggad kommer det någonstans i röret hålla jämnt och fint 40 grader och kan ge tillväxt för legionella. Kanske rätt liten risk, men har du förgreningen synlig någonstans (bakom ett badkar eller så) så kan du lika gärna plugga röret där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.