Vi är i en bygglovsprocess där vi har ansökt om rivningslov för ett befintligt fritidshus och skall bygga en ny huvudbostad samt en komplementbyggnad. På fastigheten står även en byggnad (sedan 40-50år) som jag alltid sett som en friggebod (den är <12kvm). Denna står dock närmare allmän plats än 4,5m och räknas då rent formellt som en komplementbyggnad. Om den nu inte får stå där den står så var min tanke att kunna använda den som förråd under byggtiden och sedan efter markarbete och huvudbostad är uppförd flytta den längre in på fastigheten där den då blir en friggebod.

Jag har nu fått besked av vår bygglovshandläggare om att den citat:
"den måste bort för att bygglov ska beviljas för komplementbyggnaden som ni ansökt om.
Man kan flytta den eller förvara den på släp eller något annat under tiden, men den får inte stå kvar på fastigheten.
Alternativt att inte söka för komplementbyggnaden nu utan bygga den senare.
Kan hålla med om att det inte är enklaste och mest ekonomiska lösningen, men ibland är lagstiftningen fyrkantig och inte så smidig. Det går tyvärr inte göra undantag i det här fallet."

Om vi nu söker rivningslov för den samtidigt som rivning för fritidshuset, när måste vi då riva den? Måste det ske innan startbesked/arbetsplatsbesök/slutsamråd/slutbesked?

Om det är mot slutet av processen kan vi isf flytta den tillfälligt men ändå nyttja den under byggtiden.
 
Är lite utanför min area of expertise här men brukar man inte kunna lämna in rivningslov samtidigt med bygglov? Dvs i bygglovsansökan ange de byggnader som rivs?

Jag har sett en del bygglov där man gjort på det sättet och som har gått igenom.

Om man då i bygglovsansökan anger att man river även friggeboden så bör man, allt annat samma, få startbesked och då påbörjar man bygget.

Sedan kan ni i praktiken behålla friggeboden tills dess att ni närmar er slutsbesked. Ni har ju trots allt committat er för att riva friggeboden - att ni sedan gör det långt senare vilket kanske inte var tänkt från början ligger ju hos er.

Det är skillnad på att be en tjänsteman aktivt och medvetet bryta mot fyrkantig lagstiftning jämfört med att samma tjänsteman aktivt ska börja bråka om att ett visst beslut t ex inte följs i rätt tidsordning när besluten väl är fattade. I det senare fallet har ju inte tjänstemannen gjort fel utan ni. Och det kan kanske alla i praktiken leva med.
 
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
P petersthlm skrev:
Är lite utanför min area of expertise här men brukar man inte kunna lämna in rivningslov samtidigt med bygglov? Dvs i bygglovsansökan ange de byggnader som rivs?

Jag har sett en del bygglov där man gjort på det sättet och som har gått igenom.

Om man då i bygglovsansökan anger att man river även friggeboden så bör man, allt annat samma, få startbesked och då påbörjar man bygget.

Sedan kan ni i praktiken behålla friggeboden tills dess att ni närmar er slutsbesked. Ni har ju trots allt committat er för att riva friggeboden - att ni sedan gör det långt senare vilket kanske inte var tänkt från början ligger ju hos er.

Det är skillnad på att be en tjänsteman aktivt och medvetet bryta mot fyrkantig lagstiftning jämfört med att samma tjänsteman aktivt ska börja bråka om att ett visst beslut t ex inte följs i rätt tidsordning när besluten väl är fattade. I det senare fallet har ju inte tjänstemannen gjort fel utan ni. Och det kan kanske alla i praktiken leva med.
Det är så vi har gjort, dvs ansökt om rivning i samma ansökan som för bygglovet. Det jag inte har fått svar på av handläggaren är i vilken ordning saker och ting ska ske.

Men vi får hoppas att det är som du säger att vi kan behålla den under byggtiden och att vi kan resonera med bygginspektören om själva processen och att vi sedan skulle vilja behålla den men ställa den på en annan plats (som friggebod).
 
Jag vet att det förekommer att bygglovet villkoras med att rivning måste ske innan nybygget får starta. Jag tror det är i situationer dör myndigheten ser en risk för att rivning inte kommer att ske.

I praktiken tror jag att det går att komma runt rivningen, om du får bygga först.
 
Det är ju inte bostadshuset, utan komplementbyggnaden (garage?) som är villkorad av bodens rivning.

Därför borde ni kunna:
1. Bygga huset.
2. Flytta boden (till där den kan stå som frigga).
3. Bygga garage.

Möjligen kan 2 och 3 byta plats så länge ni gör 2 innan ni söker slutbesked för 3.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Observera hur handläggaren skriver;

"den måste bort för att bygglov ska beviljas för komplementbyggnaden som ni ansökt om.
Man kan flytta den eller förvara den på släp eller något annat under tiden, men den får inte stå kvar på fastigheten osv osv.....”

Jag tolkar det som att om komplementbyggnaden inte tas bort från fastigheten kommer inte bygglov beviljades för nya komplementbyggnaden som ni nu ansöker om.

Det som handläggaren kommunicerat är vad som måste hända för att lov ska beviljas. Det har inte att göra med i vilken ordning byggnaderna bör rivas/byggas när TS sedan får bygglov. Detta är steget före.

Är det så att tillåten byggnadsarea överskrids om ny och gammal komplementbyggnad existerar samtidigt och därför måste den bort?
Eller är det för att det inte får finnas en komplementbyggnad på fastigheten utan att det finns en huvudbyggnad med slutbesked?
 
Redigerat:
  • Gilla
anaitis
  • Laddar…
L Ladan vid havet skrev:
Vi är i en bygglovsprocess där vi har ansökt om rivningslov för ett befintligt fritidshus och skall bygga en ny huvudbostad samt en komplementbyggnad. På fastigheten står även en byggnad (sedan 40-50år) som jag alltid sett som en friggebod (den är <12kvm). Denna står dock närmare allmän plats än 4,5m och räknas då rent formellt som en komplementbyggnad. Om den nu inte får stå där den står så var min tanke att kunna använda den som förråd under byggtiden och sedan efter markarbete och huvudbostad är uppförd flytta den längre in på fastigheten där den då blir en friggebod.

Jag har nu fått besked av vår bygglovshandläggare om att den citat:
"den måste bort för att bygglov ska beviljas för komplementbyggnaden som ni ansökt om.
Man kan flytta den eller förvara den på släp eller något annat under tiden, men den får inte stå kvar på fastigheten.
Alternativt att inte söka för komplementbyggnaden nu utan bygga den senare.
Kan hålla med om att det inte är enklaste och mest ekonomiska lösningen, men ibland är lagstiftningen fyrkantig och inte så smidig. Det går tyvärr inte göra undantag i det här fallet."

Om vi nu söker rivningslov för den samtidigt som rivning för fritidshuset, när måste vi då riva den? Måste det ske innan startbesked/arbetsplatsbesök/slutsamråd/slutbesked?

Om det är mot slutet av processen kan vi isf flytta den tillfälligt men ändå nyttja den under byggtiden.
Handläggaren kan inte sitt jobb.
Kräv att handläggaren redovisar vilka lagbestämmelser han eller hon stöder sin inställning på!

Villkor för bygglov inom dp (detaljplan) fanns i 8 kap. 11 § ÄPBL och för lov utanför dp i 12 §. Enligt ÄPBL/PBL får en lovfri byggnad (friggebod) uppföras närmare gräns än 4,5, meter om berörd granne medgett det. Inget formkrav finns att medgivandet ska vara skriftligt.

Den fastighet och den byggnad lovansökan avser måste stämma med dp (punkt 1). Om det på fastigheten finns en annan byggnad än den som lovansökan avser ska lov inte hindras av den, såvida den andra byggnaden inte medför att t.ex. tillåten byggnadsarea överskrids genom tillkomsten av ansökt ny byggnad punkt 2). Då en friggebod, enligt 10 kap. 2 § PBL får strida mod dp har den boden och dess placering inte med lovansökan att göra och den gamla boden är inte en del av ansökt åtgärd.

Bemöt vad handläggaren har påstått med vad jag nu har förklarat. Lycka till!
 
  • Gilla
Ladan vid havet
  • Laddar…
Friggan står mot allmän plats. Då kan inget grannmedgivande ges. Ergo är det en lovpliktig komplementbyggnad av vilka TS nog bara får ha en.
 
  • Gilla
hempularen och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben, du har rätt. Det är precis så det förhåller sig. I nuläget när jag fortfarande har en huvudbyggnad så skulle jag kunna flytta boden till en godkänd plats för friggebod och således behålla den under bygget enligt Stadsarkitekten. Detta blir dock svårt då den blir i vägen där vi vill göra markarbete etc. Därför skulle jag vilja behålla den där den står men senare flytta den.
Vi har ansökt om rivning och bygglov i en ansökan och som jag förstår det som är det ett startbesked vi då ska få. Efter startbesked får vi börja riva och bygga. Det jag ville veta var om det någon gång i processen kontrolleras status på de olika delarna eller om det är vid slutbesked.

Att inte få bygglovet förrän allt är rivet kommer jag inte gå med på. Risken finns ju då att jag inte får bygga det jag vill (eller att grannar överklagar) och då vill jag inte riskera att ha rivit allt först.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.