Vi har köpt en bostadsrätt som är byggd 1946 där vi nu skall riva två garderober för att få mer utrymme i köket. Vad vi har hört från bostadsrättsföreningen så finns det inga ritningar som visar huruvuda dessa är bärande eller ej. Vi tror dock att de inte är bärande, eftersom det finns en vägg genom hela lägenheten som är ca 30 cm tjock och de vi vill riva är 10-15 cm tjocka. De består av betong som håller på att lossna och innanför är det tegel. Mina frågor är:

1a. Behöver vi en byggingenjör som tittar på väggarna och säger att de går att riva, var hittar vi i så fall en sådan (i Göteborg) och vad kostar en sådan konsultation?

1b. Vi behöver väl knappast bygglov för detta, om de inte är bärande, vill säga?

2. Om vi inte ger oss på att riva själva, kommer vi att be en betonghåltagningsfirma göra detta, räcker det då med deras löfte om att det ej är en bärande vägg?

Anledningen till dessa frågeställningar är för att om det skulle hända något, så vill vi ha ryggarna fria.

3. Betongen lossnar hur lätt som helst. Lite oroväckande. Är detta normalt, med tanke på husets ålder? Den liksom smulas sönder när vi borrar i den, och det går t o m att gräva i den med en vanlig skruvmejsel... Alltså inga problem egentligen att riva själva, bortsett från dammet och frågan om hur vi ska få ut skräpet och dammet från lägenheten...

4. Inne i den ena garderoben finns det gamla vattenledningar samt en utbyggnad där vi misstänker att avloppet rinner genom. Får man lov att bygga för detta med ännu en vägg, alltså dölja rören och denna utbyggnad och få en jämn vägg? Man kan ju höra när folk spolar genom avloppsrören, så vi kommer vilja ljudisolera lite, eftersom vi skall ha vår matplats där. Behöver vi sätta skvallerrör på vattenledningarna och en lucka, eller är det bara att smälla upp en vägg?

5. Räcker det med renoveringstapet för att stärka upp de betongväggar vi skall måla om? Eller ska vi hellre ta renoveringsgips? Vi vill ju inte att väggarna rasar i slutändan...

//Rookie på att renovera själv:x
 
C
Det är inte betong, det är puts utanpå teglet, med största sannolikhet.

En planlösning på lägenheten idag, med väggarna ni har tänkt riva utmarkerade, skulle hjälpa.

Är det inga kopplingar på vattenledningarna så är det tillåtet att bygga för. Avlopp är likaså fullt tillåtet.
 
Gå till kommunens stadsbyggnadskontor, där ska det finnas ritningar över ert hus. Ta med fastighetsnamn och adress. Ur ritningarna kan sedan en byggingenjör på en gång säga om väggen är bärande. Att skriva ut ritningar på stadsbyggnadskontoret brukar kosta ca 10-20:-/utskrift.
 
Tack för de svar jag fått hittills! Ja, jag får nog kolla med stadsbyggnadskontoret. Det är dock de ritningarna som inte visar om de är bärande eller ej, enligt bostadsrättsföreningen. Men en byggingenjör kanske kan avgöra det ändå.

Var får man tag på en byggingenjör som gör en sådan kontroll åt en vanlig privatperson? De jag har hittat verkar bara syssla med stora byggen...

Som sagt, jag tvivlar starkt på att de är bärande, men har man ingen som helst erfarenhet av att renovera själv, så vill man vara på den säkra sidan innan man börjar riva...
 
När jag var på "mitt" stadsbyggnadskontor kunde de som jobbade där svara på sådant. Annars skulle jag vända mig till forumet. Scanna in ritningarna så får du nog svar.
 
Så, då har jag varit på Stadsbyggnadskontoret och blivit lite klokare! T o m jag som inte har en susning om dessa saker tycker mig kunna se att det är fritt fram att riva. Men som sagt, jag tänker inte ta några risker, så imorgon ska jag tillbaka till Stadsbyggnadskontoret då det tydligen skall finnas en byggkonsult på plats. Men jag bifogar en word-fil med förklaringar, för att få även era synpunkter.

Ps. Var på forumet hittar jag definition av medlemmarnas graderingar, t ex vad är en Forumgud, vad innebär det? Medlem sedan tidernas begynnelse eller yrkeskunnig? Ordet Nykomling däremot säger ju sig självt...
 
Forumgudar är dom som kommer upp i x antal inlägg, tror det är 1000 st.Det kan vara vem som helst ,kunnig eller okunnig på sakerna.Det som räknas är antal inlägg.
Jag ser att ni tex har 997 inlägg kvar till ni får denna eminenta nördutmärkelse.
 
Tittlarna är baserade på antalet inlägg.
Undantaget är moderatorer och admins
 
Jaha, då var vi åter igen på Stadsbyggnadskontoret idag, denna gång blev vi inte klokare. Byggkonsulten kunde inte ge oss ett intyg på att väggarna ej är bärande, fast han såg med en gång att det inte är så. Men eftersom det är ett gammalt hus vågade han inte lova att det är riskfritt att riva dem. Så han rekommenderade att vi skulle ta hem en byggkonsult om vi ville vara säkra.
Problemet är att damen som bodde här innan gjorde en öppning mellan de två lägenheterna i en bärande vägg. Vi hittade inget bygglov om detta, så vi misstänker att hon gjorde en fuling. Eftersom detta gjordes på 60-talet är det preskriberat. Hur detta påverkar resten av bostaden är en stor fråga.

Så, nu blir det att ändå ta hit en byggkonsult som jag antar tar ett par tusen för att gå runt o knacka lite i väggarna för att sedan säga att han inte kan lämna ett intyg på ett så gammalt hus...

Den enda frågan som återstår är alltså fortfarande om vi kan riva dessa väggar. Så fort vi fått klartecken, hugger vi i själva. Någon som har erfarenheter av byggkonsulter eller något annat tips?
 
Någon som vet en byggkonsult i Göteborg som en vanlig privatperson kan vända sig till? Har sökt på Eniro, men de jag hittar verkar mest syssla med jättebyggen...
 
Kan tyvärr inte hjälpa dig men man behöver betydligt fler än 1000 inlägg för att bli gud ;o
 
Ha ha ha! Ja, jag kommer nog oavsett komma upp till denna kategori, så många frågor som jag kommer ha när jag renoverar. Men däremot kommer jag inte kunna kalla mig kunnig, som det låter på namnet... ;o)
 
Titlarna och deras gränser (antal inlägg) finns här.

Jag är alltså rätt nybliven gud men har inte märkt någon skillnad. Där hemma är jag lika klantig som vanligt. :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.