Hej alla!

Ny här i forumet och även när det gäller renovering osv.

Har ett gullringshus från -88 som är enplans. Vet ej namn på själva huset fast jag försökt luska fram det.

Har nu efter ca 2år i huset kommit fram till tsm med sambon att denna vägg måste bort för att få en större "hall' ( som jag kommer bifoga bilder på då ) den är alldeles för liten när man har ungar, barnvagnar osv.

Är det någon kunnig som vet och kanske kan säga av mina värdelösa bilder om jag har självbärande takstolar samt om väggen är bärande eller inte och om det bara är att riva utan att oroa sig?

Har även en del el i väggen men då svärfar är elare så lovade han att han skulle stå för den biten.

Man börjar väl givetvis med att ta bort dörr och karm och sen släcka strömmen för att försiktigt fortsätta riva så man ser hur kablarna går innan svärfar får komma och hjälpa till.

Sätter även med nån kass bild som jag hittade på protokollet i vindan om det är till någon hjälp.

Tacksam för hjälp
 
  • Ett hörnrum med en dörr, takspotlights, väggpaneler och en del möbler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartvit ritning av husplan, markerat, åldrat papper, anteckningar, sovrum, kök, vardagsrum, garage, entréplan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal arkitektritning, planlösning, markerad med röd pil, sovrum, badrum, vardagsrum, kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två bilder visar en inredning av ett vindsutrymme med isolering och träkonstruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind med isolering, trästolpar och stödben. Struktur synlig, installation ej färdigställd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Den väggen är knappast bärande oavsett vad det är för takstolar. Bärande vägg i ett så pass nytt hus skulle vara vägg/väggar som går under taknocken. Men nu ser det ju ut som fackverkstakstolar och i så fall är inga väggar bärande på våningsplanet under vinden.

Men jag hoppas att dörren är tätare numera så det inte blir kalldrag.
Risk för mer sand och grus i köket när det blir så öppet.
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Den väggen är knappast bärande oavsett vad det är för takstolar. Bärande vägg i ett så pass nytt hus skulle vara vägg/väggar som går under taknocken. Men nu ser det ju ut som fackverkstakstolar och i så fall är inga väggar bärande på våningsplanet under vinden.

Men jag hoppas att dörren är tätare numera så det inte blir kalldrag.
Risk för mer sand och grus i köket när det blir så öppet.
Känns inte som att den bör vara bärande
Jo det är nog självbärande takstolar som finns i huset.

Tycker att dörren är tät, har inte upplevt något, däremot när det är uppemot -25-35C då är det kallt i den lilla hallen pga "sidofönster" i dörren som är lika hög som dörren, dock inte lika bred.

Blir nog bra med plats när man får det öppet där
 
Någon annan som har nån input?
 
BirgitS
R Rayban91 skrev:
Tycker att dörren är tät, har inte upplevt något, däremot när det är uppemot -25-35C då är det kallt i den lilla hallen pga "sidofönster" i dörren som är lika hög som dörren, dock inte lika bred.
Den kylan kommer att sprida sig till resten av huset när väggen tas bort så det kan vara bra att se över kalldraget i samband med det.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Den kylan kommer att sprida sig till resten av huset när väggen tas bort så det kan vara bra att se över kalldraget i samband med det.
Jodå, vi har en plan för det fönstret vintertid
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Den kylan kommer att sprida sig till resten av huset när väggen tas bort så det kan vara bra att se över kalldraget i samband med det.
BirgitS BirgitS skrev:
Den kylan kommer att sprida sig till resten av huset när väggen tas bort så det kan vara bra att se över kalldraget i samband med det.
Här har du bättre bilder, det är ju tydligt självbärande eller har jag fel?
 
  • Ett vindutrymme med isolering, träreglar, och några lådor, i svagt ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind med träsparrar, isolering, golvplattor, oinredd, konstruktion, bostadens översta del.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind med träreglar, isolering, skena med pallar, oavslutat byggprojekt, takstolar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Ja, det ser ut som självbärande fackverkstakstolar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.