Hej!
Nu är vi inne i planeringsstadiet angående våra garage/stall planer. Frågan är om denna ladugård är bortom räddning och man ska satsa på rivaden och bygga nytt eller om det går att renovera den?

Hur hade ni gjort, och varför?
uploadfromtaptalk1408298061223.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
uploadfromtaptalk1408298078879.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
uploadfromtaptalk1408298100090.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
uploadfromtaptalk1408298113849.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
uploadfromtaptalk1408298127200.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
uploadfromtaptalk1408298137429.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
uploadfromtaptalk1408298163340.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
uploadfromtaptalk1408298178379.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
?
 
S
ser fin ut.
jag skulle renovera
 
Hej!
Jag sitter och plöjer trådar angående gamla ladugårdar som byggs om, vet inte riktigt om takstolar osv håller. Känns trist om man skulle gjuta plata och sånt sen rasar skiten....
 
Jag hade utarbetat två kompletta scenarion för respektive alternativ, som inkluderar resultat, kostnader, genomförande mm. Ta gärna in offerter för att få bra underlag.

Det är omöjligt för mig att säga om rivning eller renovering är att föredra, det beror helt på vad ni ska ha gården till och hur era liv och finanser ser ut.
 
Hade tänkt att göra så mycket som möjligt själv.

Planen är att halva ska bli stall med 3-4boxar och resten garage/verkstad. Pelarlyft är ett önskemål.

Självklart är pengar en faktor, min tanke är att andra som gjort liknande renoveringar/ombyggen kanske kunde tipsa om kostnader och fällor man kanske kan undvika?
 
Y
Fräscht, plåttak och allt.

Jag hade städat ut all gammal skit inne.
Sen kanske rivit ut lite gamla äckliga dörrar och annat finlir.
bilat bort klackar, fyllt bajsrännorna. (behöver golvet vara perfekt/nytt?)
Sen på med ny färg på väggar.

Fast det är väl jobbiga regler om stall att det ska vara högt till tak så anar att ni tänkt öppnaupp mellan våningarna?

Tycker det ser ut att vara endel eftermonterade lösningar (stöttorna). Hade kollat närmare hur alla balkar och annat mår.

Något jag funderar på min byggnad är att byta dräneringen, tror den kan vara kass och orsaka fuktig lokal med träätande djur som följd.

-fast så är jag ingen snickare...
 
De extra stöttorna för taket oroar mig också. Jag hade tagit in en konstruktör som gör en bedömning av bärigheten.
 
Hur gör man för att förstärka takstolarna?
 
M
De horisontella bjälkarna i många av takstolarna ser ut att vara kapade. Det är nog en riskfaktor vid stor taklast.
 
Hej Hittade den här gamla tråden. Hur gick det till slut?
 
Hej!
Jo det är ett work in progress... har byggt garage i halva och blir stall i andra halvan. Garaget är i princip klart. Det hade varit mycket enklare att riva och bygga nytt, men jag ångrar mig inte sparat några kronor. Plus att jag gillar ladugårds looken.
 
  • Interiör av garage under renovering med byggmaterial och stegar, halvfärdiga väggar och belysningsinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag såg första inlägget så var det i princip exakt samma sak som vi gjort. Vi rev ett gammalt kostall, heter det fjös på svenska, och byggde ett stall. Det var samma tak och foderbord, så vi har nog gjort samma saker. Nu ska jag börja med ett garage där. När jag sedan såg bloggen så var det nästan samma sak där också. Jag kände igen badrummet med bara brädor. Sågspånen i köksgolvet var också samma, men vi hyrde in en sugmaskin för att få bort det. Sedan lade vi också in golvvärme med klinkers. Vi tog också bort en bärande vägg och ersatte med en limträbalk. Det var kul att se två så liknande projekt.
 
  • Arbetare suger upp sågspån med sugmaskin i en byggnation med synlig golvvärmeinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.