Hallå.

Planen är att lägga nya plattor på hela uteplatsen och måla huset och muren. Men muren var i bra mycket sämre skick än vad jag kom ihåg och nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra.
Ska man helt enkelt bara riva två lav av muren och lägga nya lav eller ska jag reparera och spackla o måla alternativt putsa muren? Känns som att sen är ganska kaputt. Men iallafall så är muren ca 400mm hög och agerar stödmur åt gräsmattan. Detta ingår varken i budget eller tidplan så det behöver vara billigt, gå fort och bli ett fantastiskt resultat. :rolleyes:
 
Blir inte riktigt klok på vad muren är byggd av / hur muren är byggd?
Oavsett, så känns det uppenbart att murens skick beror på fuktskador + frost.

Ett alt är då att gräva upp rabatten och lägga platonmatta så att muren fuktsäkras mot markfukt från sidan. Sedan reparera och göra krönet fuktavvisande. (Utgår från att markfukt tränger in från gräsmattesidan, men det är tänkbart att alla fuktskador beror på fukt uppifrån, dvs att krönet inte är vattenavvisande. Om fukt/fuktskador även kommer från markfukt underifrån så är det bara att riva eländet såvida den inte står på ett lager makadam som går att dränera.)

Alt 2 är att riva och bara låta det vara en sluttande rabatt.
 
  • Gilla
MarcusRask
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Blir inte riktigt klok på vad muren är byggd av / hur muren är byggd?
Oavsett, så känns det uppenbart att murens skick beror på fuktskador + frost.

Ett alt är då att gräva upp rabatten och lägga platonmatta så att muren fuktsäkras mot markfukt från sidan. Sedan reparera och göra krönet fuktavvisande. (Utgår från att markfukt tränger in från gräsmattesidan, men det är tänkbart att alla fuktskador beror på fukt uppifrån, dvs att krönet inte är vattenavvisande. Om fukt/fuktskador även kommer från markfukt underifrån så är det bara att riva eländet såvida den inte står på ett lager makadam som går att dränera.)

Alt 2 är att riva och bara låta det vara en sluttande rabatt.
Muren är byggd av skalblock 200x200x400mm. Med fall mot muren så fukt+frost är boven. Kommer riva 2 lav och sedan mura 3 nya lav på den gamla grunden för att vända fallet ifrån muren.så man får hoppas grunden till muren är vettig. Är min förhoppning iallafall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.