Frågan är hypotetisk, jag har redan valt bygga-om-metoden, men jag har funderat mycket över byråkratin vad gäller bygglov. Så här:

Om jag köper ett gammalt ruckel och river alltihop och bygger upp exakt samma hus igen så måste jag tröska igenom hela byråkratin. Rivningslov-bygglov-bygganmälan-kontrollansvarig-bla-bla-bla!

Om jag istället tar ner en planka i taget och bygger upp hela huset planka för planka så får jag göra det helt utan att någon lägger sig i vad och hur jag gör.

Slutresultatet är det samma. Vad är då skillnaden mellan de två olika metoderna?
 
Du kommer tyvärr inte att slippa att någon ska bry sig i vad du gör om du renoverar planka för planka. Om du rör bärande konstruktioner eller vatten/avlopp måste du lämna in en bygganmälan vad jag har förstått från eget ärende. Och då tillkommer troligtvis även kravet på en KA in och sedan kommer du måste ta hänsyn till tillgänglighetskrav osv osv...Så det enda du slipper är rivningslovet och bygglovet.
 
Självklart kan man byta även bärande konstruktioner utan bygganmälan. Man måste dock ersätta med likadan konstruktion. Det skulle ju vara orimligt om man inte fick byta t.ex. en rutten bjälke. Även vatten/avlopp kan man byta utan bygglov eller bygganmälan om man håller sig inom samma utrymme som förut. dvs man få inte flytta tex badrum eller kök.

Man kan dock knappast byta allt på en gång utan att det kommer betraktas som nybygge. Man borde däremot kunna byta en bit i taget under några års tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.