Jag planerar att på sikt byta tak på min kåk, ett timmerhus från slutet på 1800-talet. För närvarande så sitter det ett spikat plåttak ovanpå ett spåntak som jag misstänker är från när huset byggdes.

Min första tanke är att riva bort rubbet och göra ett nytt undertak och sen lägga ett nytt tak ovanpå detta.

Eller är det dumt att ta bort en konstruktion som har hållit huset vattentätt i snart 130 år?

Problemet är att jag inte kan kontrollera spåntakets skick. Jag lär märka i vilket skick det är i först när jag monterar bort plåten.

(Jag trodde att jag enkelt skulle kunna kontrollera spåntaket inifrån vinden men det verkar ligga ovanpå breda längsgående bräder, se bifogad bild)

Hur hade ni resonerat om ni var i min sits?
 
  • Innvändig vy av ett gammalt spåntak med breda brädor och takbjälkar i ett timmerhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inredning av vind med synliga längsgående bräder och takkonstruktion, timmerhus från 1800-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkt och dammigt vindutrymme i timmerhus med synliga bjälkar och bräder, potentiellt del av gammalt takkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är tätt och friskt skulle jag låta det vara kvar och bara spika oljehärdad board på det innan nya yttertaket, ett annat allternativ kan ju vara duk om du inte har ränndalar och kupor att ta hänsyn till
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om det är tätt och friskt skulle jag låta det vara kvar och bara spika oljehärdad board på det innan nya yttertaket, ett annat allternativ kan ju vara duk om du inte har ränndalar och kupor att ta hänsyn till
Alltså du tänker att man monterar reglar på spåntaket och sen sätter man masonitskivor emellan. Sen gör man ny läkt ovanpå masoniten där man monterar själva yttertaket (plåt/tegel etc.)?
 
Jag hade inte reglat på spånet utan spikat oljehärdad massonit direkt och sen stö och bärläkt till nya taket.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag hade inte reglat på spånet utan spikat oljehärdad massonit direkt och sen stö och bärläkt till nya taket.
Ok, du tror inte att masonitskivorna blir lösa om man bara spikar dem i takspånet?
 
E Einh skrev:
Ok, du tror inte att masonitskivorna blir lösa om man bara spikar dem i takspånet?
Du spikar rimligtvis i det som spånet är fäst i.
Välj oljehärdad board och galvad spik så lär det stå sig i åtminstånde femtio år under ett nytt tegeltak, kanske längre ändå om du lägger ett plåttak.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.