Hittade en annons på nätet. "Riv min bastu och du får den" stod det. Låter ju bra. Annonsörens hus har bastu i tvättstugan som ingen använder och familjen vill ha större tvättstuga och bara bli av med bastun. Låter ju bra för mig som precis ska bygga bastu. :)

Kort fråga. Hur gör jag med elen inuti bastun? Är det "bara" att bryta strömmen, klippa kabeln som går till bastun och vira eltejp runt?

Är inte helt novis när det kommer till el men brukar alltid fråga, hellre än en gång för mycket, innan jag gör något.
 
Slå ifrån huvudsäkringar. Plocka bort trådar från säkringar. Tejpa.

Köp en kopplingsdosa med plint. Skruva fast den o koppla in trådarna.
 
Verkar som jag tänkte rätt då.
Måste jag sätta dit en kopplingsdosa med plint? Att bara tejpa kablarna räcker inte?
 
Det bästa är att husägaren ombesörjer rivningen av bastuns el.
Losskoppling är ett behörighetskrävande jobb.

Att röra i en gammal installation kan påverka annat i huset om det inte bara är bastuaggregatet som skall lossas.
Generellt är det bättre att köpa prylarna av husägaren och låta honom ombesörja sin egen rivning.
 
Tobbe_3 skrev:
Det bästa är att husägaren ombesörjer rivningen av bastuns el.
Losskoppling är ett behörighetskrävande jobb.

Att röra i en gammal installation kan påverka annat i huset om det inte bara är bastuaggregatet som skall lossas.
Generellt är det bättre att köpa prylarna av husägaren och låta honom ombesörja sin egen rivning.
Jag tror det rör sig om bastuaggregat och en lampa. Men har bara sett en bild på bastun, ingen aning om hur elen är dragen, ägaren verkar inte ha någon koll på det heller. Han vill bara bli av med bastun.

Vad innebär "losskoppling"?
 
Losskopplig = koppla bort så att aggregatet blir loss.Att du ska gå med den därifrån.
Man kan inte bara lämna tejpade trådar som ägaren kan få strömförande om hen glömmer sig och skruvar i säkringar...
 
Jag hade gjort enligt följande om säljaren vill jag ska koppla bort det elanslutna.
Köp en förpackning Wago 222 för 2 anslutningar, 10 st för 50: och en kopplingsdosa 50:-
Gör klart för ägaren att du kommer att koppla bort det som är elanslutet, men inte åter koppla in något.
Bryt säkringarna till berörd el och kontrollera att det är spänningslöst.
Lampan kopplas bort och trådarna sätts i Wago, inget mera.
Bastuaggregatets anslutning kan j vara lite olika beroende av var styrningen sitter och även elanslutning.
Men koppla bort och sätta på Wago, ev. en dosa som döljer beroende av hur anslutningen är.
Sedan får säljaren själv välja om man ska koppla på elen på nytt genom att skruva i eller slå till säkringarna.
Hade inte gjort några förändringar i säljarens elinstallation eller annan omkoppling.
Jag hade gjort på detta sättet, sedan får du själv göra din bedömning utifrån kunskap om el.
Huruvida detta är behörighetskrävande eller ej, tja, jag kopplar åtminstone inte in något nytt.
 
Redigerat:
tommib
AndersS skrev:
Huruvida detta är behörighetskrävande eller ej, tja, jag kopplar åtminstone inte in något nytt.
Det är enkelt, åtgärden är behörighetskrävande. Eftersom även ändringar kräver behörighet.
Att ta ner någon annans bastu skulle jag vara mycket tveksam till. Hempul i min egen anläggning, visst. Men arbete mot ersättning (du får bastun) hos annan person, där går min gräns.
 
Efter en natts övervägande har jag bestämt mig för att inte riva bastun. Känns lite fel att åka dit, riva, klippa elkablarna , sätta på wago och sedan åka därifrån. När jag inte vet hur installationen ser ut känns det lite dumt att säga "Det här fixar jag!" och sedan kanske göra något fel i någon annans hus.

Hade förmodligen fixat det men som sagt, kan bli dumt också så bäst att skippa det eller insistera på att en fackman fixar med elen.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Nikenik skrev:
Efter en natts övervägande har jag bestämt mig för att inte riva bastun. Känns lite fel att åka dit, riva, klippa elkablarna , sätta på wago och sedan åka därifrån. När jag inte vet hur installationen ser ut känns det lite dumt att säga "Det här fixar jag!" och sedan kanske göra något fel i någon annans hus.

Hade förmodligen fixat det men som sagt, kan bli dumt också så bäst att skippa det eller insistera på att en fackman fixar med elen.
I värsta fallet orsakar DU kortis och bränner ner hans kåk. (ironi).


Skulle något hända , huset fatta eld (inte nödvändigtvis ditt fel) skulle han skylla på dig.
 
hehe, ja, den tanken slog mig också. ;)
 
  • Gilla
ptk
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.