Hej!

Hittat en hel del om bygga med glasbetong men ej riva..

Har ett badrum med en duschvägg av glasbetong och ska sätta in badkar istället. Har kakelvägg o klinkergolv som ska behållas. Går det att få bort väggen utan att förstöra det? Helt novis!
 
Det beror ju på hur glasbetongen är sammanfogad, är den limmad eller murad?
 
Är det något svagare bruk kan det gå att slå loss dem (använd då en gummiklubba). Vissa säger att pianotråd fungerar bra, någon har kört med tigersåg och betongblad... För mig fungerade inget av dem, det var för hårt...

Jag använde en lite bilmaskin för att hacka sönder fogarna och de flesta bitarna gick sönder. De flesta dock bara i kanterna. Det flyger glas som bara den om du kör så, så ordentliga skyddsglasögon och heltäckande overall och handskar är vad som gäller.

Jag testade många olika metoder men tyckte att bilning var det som fungerade bäst/säkrast.
 
20160113_153638.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag skulle gissa på murad? Kanske inte syns på bilden men det är rätt mycket sprickor överallt så den verkar ju inte så otroligt stark..

Aha bilning lät ju otroligt roligt! Hoppas att det är något svagt som går bort lätt då. Antar att det blir väldigt svårt att få bort från golv o vägg?
 
Vid golv brukar det bara vara silikon så en brytbladskniv och tålamod brukar räcka... Ev. kan tandtråd eller pianotråd fungera också.

Du har mycket bredare fogar än vad jag hade så du kan (med lite tur) lyckas bila mellan blocken. För mig slog stålet i glaset så det sprack (på de flesta ställen).
 
Bered dig på det värsta så kan det bara bli bättre. ;)
Ser ju ut som att väggen är siliconad mot golvet så då borde det gå att få loss utan att skada golvet. Ser väggen ut på samma sätt så är det ju bara att pröva. Se bara till så du täcker golvet så du inte tappar en bit på en platta så du står utan vägg med spruckna golvplattor.
 
Vinkelslip me stenskiva i fogen? Kanske från varsitt håll om den inte går igenom
 
Donwoody skrev:
Vinkelslip me stenskiva i fogen? Kanske från varsitt håll om den inte går igenom
Funkar nog men kommer att damma nåt otroligt:cool:
 
R
hur gick det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.