Hej,

Jag och min Man bor idag i ett renoverat fritidshus på 42kvm i Sthlm. Vi har inte mycket erfarenhet av huslivet och behöver hjälp! Antingen riva "stugan" och bygga nytt eller bygga ut. Eller vänta några år. :(
(Några av frågorna nedan har jag ställt till min bankman men inte lyckats få ut något vettigt svar.)

Om huset;
Det luktar unket och det är mycket kvar man behöver fixa, tex så har huset "satt sig" (står på plintar) så golvet är skevt här och var. Huset står mitt på en väldigt sluttande tomt, från vägen så sluttar tomten nedåt och man går idag ner för en "skogstrappa" för att ta sig ner till huset. Alltså, man kan inte köra bilen fram till huset.

Kommunalt Vatten & avlopp byggs i området och beräknas vara klart till årskiftet , kostar ca 300.000kr
(Kanske detta kan tas på avbetalning av kommun?)
Vi har ett bostadslån på 1,6 milj och privatlån/blanco på ca 250.000kr OCH ca 100.000 kr kontant som vi sparat ihop. Vi klarar en högre månadskostnad om det skulle bli aktuellt.

Fråga 1;
Vad är smartast att lägga dessa 100.000kr på?
-Betala av befintliga Blanco-lån?
-Betala av en del av V/A kostnaden?
-Betala som insats för utbyggnad/nybyggnad

Fråga 2;
Om vi vill lägga 100.000kr på att bygga ut eller bygga nytt, fungerar det så när man bygger att man går in med kontantinsats för att få byggnadskreditiv eller förhöjt bostadslån?

Vi behöver tips! Tack på förhand.
 
hejsan, jag är i en väldigt liknande situation. nu har det ju gått ett tag sedan ditt inlägg, vad kom ni fram till?
 
  • Gilla
Freke.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.