Hej! Står inför att renovera barnens rum. 70-talshus med betongplatta och tidstypisk plastmatta som någon i ett senare skede lagt ett klickgolv på.

När vi rev bort en platsbyggd garderob såg vi att den stod direkt på det gjutna betonggolvet. Så nu är ju funderingen vad som blir bäst både i det korta och långa loppet.

Alternativ 1: Skära ut en lämplig bit plastmatta och täcka hålet där garderoben varit och sedan lägga foam + nytt klickgolv.

Alternativ 2: Riva bort gamla klicket och gamla plastmattan. och lägga nytt golv från grunden. Det ser ut som att det är någon form av flytspackel?? mellan betong och plastmatta. Måste i så fall detta bort eller kan man flytspackla bara hålet där garderoben varit? Om man gör enligt detta alternativ antar jag att en asbetsanalys är på sin plats.


På sikt ska vi väll byta ut alla golv i huset. Och då tänker jag att det är en fördel om man jobbat bort alla gamla lager. Men jag kanske bara drar på mig onödigt jobb ;)
 
  • Betonggolv med rester av flytspackel där en platsbyggd garderob avlägsnats, med synlig kant av plastmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongplatta och bitar av gammalt klickgolv samt en kant av plastmatta vid en riven garderobsplats i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongplatta synlig där platsbyggd garderob tagits bort, med rester av gammalt golv och flytspackel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle rivit allt, gillar inte att ha gammalt skit ligga kvar.
 
  • Gilla
Mortsken och 1 till
  • Laddar…
tar du bort mattan får du slipa bort klistret från betongen,blir lite jobb . själv hade jag nog rensat ner till betongen
 
  • Gilla
KNoro
  • Laddar…
Tack för svar! Om man nu tar bort allt gammalt (matta + flytspackel) måste man flytspackla golvet på nytt eller går det bra att lägga golv direkt på den råa betongytan?
 
K KNoro skrev:
Tack för svar! Om man nu tar bort allt gammalt (matta + flytspackel) måste man flytspackla golvet på nytt eller går det bra att lägga golv direkt på den råa betongytan?
Jag hade flytspacklat, eftersom jag misstänker att underlaget inte kommer att vara tillräckligt jämnt för ett nytt golv efter att du rivit bort allt.
 
K KNoro skrev:
Hej! Står inför att renovera barnens rum. 70-talshus med betongplatta och tidstypisk plastmatta som någon i ett senare skede lagt ett klickgolv på.

När vi rev bort en platsbyggd garderob såg vi att den stod direkt på det gjutna betonggolvet. Så nu är ju funderingen vad som blir bäst både i det korta och långa loppet.

Alternativ 1: Skära ut en lämplig bit plastmatta och täcka hålet där garderoben varit och sedan lägga foam + nytt klickgolv.

Alternativ 2: Riva bort gamla klicket och gamla plastmattan. och lägga nytt golv från grunden. Det ser ut som att det är någon form av flytspackel?? mellan betong och plastmatta. Måste i så fall detta bort eller kan man flytspackla bara hålet där garderoben varit? Om man gör enligt detta alternativ antar jag att en asbetsanalys är på sin plats.


På sikt ska vi väll byta ut alla golv i huset. Och då tänker jag att det är en fördel om man jobbat bort alla gamla lager. Men jag kanske bara drar på mig onödigt jobb ;)
Du bör nog ta asbestprov på gamla mattan om tänkt riva upp den, speciellt om det är barnens rum.
 
N Nygge72 skrev:
Du bör nog ta asbestprov på gamla mattan om tänkt riva upp den, speciellt om det är barnens rum.
Inte bara det. Limmet ser svart ut.
Det är garanterat asbest, utgå ifrån det iaf.
 
T TheGame skrev:
Inte bara det. Limmet ser svart ut.
Det är garanterat asbest, utgå ifrån det iaf.
Ja troligen är det någon form av asbest
 
N Nygge72 skrev:
Ja troligen är det någon form av asbest
Tycker limmet ser gult ut men spackle under är gråsvart. Men det är lika b Närbild av en hand som lyfter på isolering vid byggprojekt, exponerar gult lim och gråsvart underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ra att kolla upp det innan man börjar riva.
 
N Nygge72 skrev:
Du bör nog ta asbestprov på gamla mattan om tänkt riva upp den, speciellt om det är barnens rum.
Fick tillbaka asbetsprovet i dag! Negativt! Skönt att veta för då kan jag gå på utan att behöva fundera på det :)
 
K KNoro skrev:
Fick tillbaka asbetsprovet i dag! Negativt! Skönt att veta för då kan jag gå på utan att behöva fundera på det :)
Härligt att höra. Då är det bara att kavla upp ärmarna Lyckat till
 
Projektet har gått lite i stå. Men nu i mellandagarna ska vi ta tag i det igen. Vad säger ni som har lite erfarenhet om fuktspärr mellan betong och laminatgolv? Golvet under är som sagt betong. Under betonggolvet finns en källare som används som bostad.

Är det nödvändigt med fuktspärr eller kan man hoppar över det i mitt fall?
 
K KNoro skrev:
Är det nödvändigt med fuktspärr eller kan man hoppar över det i mitt fall?
behövs inte om man har normal rumstempratur i källaren
 
  • Gilla
KNoro
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.