Vi håller ju på att i sakta mak renovera vårt 30-talshus och har haft lite funderingar angående att riva bort gammalt, närmare bestämt tapeter. Vi vill ju bevara så mycket som möjligt av husets själ och panel, fönster etc är original. Även de flesta golv är original. I sonens sovrum rev vi ut laminatgolv, plastmatta och masonit innan vi lade in nytt trägolv och nu i sovrummet håller vi på att riva ner tapeter.

6 lager tapeter är inte ett jättejämnt underlag att tapetsera på och vi vill också ha bort en del av den instänga lukt som finns i huset (bott rökare här tidigare). Som vi gjort nu så har vi skurit loss en bit med alla tapeterna ner till originaltapeten som sitter på tretex. Denna bit har vi sedan tänkt spara som ett slags historiskt dokument över huset.

Hur resonerar ni andra? Visst berövar man ju huset en del av dess historia men samtidigt kan man ju inte bevara allt gammalt unket...
 
En liten bild också... visst måste det ha varit ett ruskigt tjusigt rum när det var nytt och nytapetserat! Originaltapeten är den mörka med svart och guld på. Kanske ett något mörkt rum men väldigt fint! :)
 
  • IMG_1105.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade också det här dilemmat nyligen på ett hus från ca mitten av 1800 som jag håller på med.
Femton lager tapet på pappspända väggar buckliga, spruckna o dana.
Väggarna skulle reglas o tillägsisoleras så vi tog bort endast det vi behövde för att kunna göra jobbet bra, resten får sitta kvar till nästa ägare som kanske vill göra på ngt annat sätt.

Vi har sparat och kommer fortsätta spara ca 50cm stora bitar av det vi tar ner för att sedan lägga det i blöt och försöka separera tapetlagren. Sen förhoppningsvis kunna rama o glasa in en del tapetbitar och sätta upp på de väggar där de satt. Som tittskåp.

Man kan ju som du säger inte bevara allt, men på detta sätt berövar man ju inte huset på dess historia snarare tar fram den och visar de fina gamla tapeterna.

Kanske kan funka hos er också?
 
  • IMG_0062.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0059.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0057.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0060.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så har även vi gjort, inte rensat väggarna helt utan tagit bort endast så att det går att jobba vidare, sedan lagt ett lager renoveringsgips ovanpå. Det som tagits bort har i de flesta fall sparats för att kanske göra något roligt med vid tillfälle. Det är ju fantastiskt hur mycket tapeter det kan finnas på EN vägg...
 
  • dscf0256.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fast vi tar ju bort tapeterna på grund av lukten och vi vill slippa renoveringsgips eftersom det blir en massa merjobb med gipsande och spacklande. Tar vi inte bort allt blir underlaget konstig att tapetsera på, särskilt i hörn. Lutar nu mest och att spara en del vi skurit loss.
 
Rensade en hall från tapeter en gång i en lägenhet från 1955 fan vad det luktade gammal rök och annat!
Det gick hyfsat med tapetborttagare, sen fick vi spackla putsväggen innan målning.
Blev rätt mkt jobb, skulle tro att det skulle blivit samma som att gipsa men skönt att få bort gammal sunkig tapet. Kändes inte som bevarandevärdet var så stort heller i en hyresrätt i sthlm från -55.

Ska ni ha tretexen kvar under och den håller för tapetborttagningen så är väl det minst jobb och bra grund att sätta upp nytt på.
 
Jag röstar för att ta bort, den luktar ju illa och det är ert hus... Gör vad ni vill. :)
 
Jag skulle rekommendera renoveringsgips, det går fort att sätta upp, du får ett stumt o bra underlag för tapetsering, det bygger på minimalt (6mm) och du bevarar de gamla tapeterna under.

Doften kommer försvinna bra också. Tänk på att ofta när man sanerar lägenheter från brandrök som verkligen sätter sig så det de gör är att måla över, dvs stänga in doften för det finns inget annat bra och kostnads/tidsefektivt sätt.
 
Vi körde renoveringsgips i sonens rum och jag kan inte hålla med om att det går fort. Bara det att ta bort alla dörrfoder, golvlister, fönsterfoder etc och sedan sala på för att kompensera för gipsets tjocklek... tog hur mycket tid som helst! Att bara sätta dit gipset utan att flytta ut golvlister etc ser inte bra ut tycker jag... golvlister och dörrfoder som i stort sett hamnar i nivå med gipset.
 
I vårt kök hade jag samma dilemma, jag rev försiktigt bort de bitar som verkligen var helt lösa, sen "tapetserade" jag med grålumppapp ovanpå, den stänkmålade vi, men man skulle ju också kunnat tapetsera på den. på så vis så finns historien kvar där bakom, väggen har kvar sina naturliga ojämnheter men de där små ojämnheterna från olika tapetlager försvann. Gips väljer jag bort delas för att jag inte tycker att de hör hemma i vårt hus, men mest för att jag upplever att det blir en allt för livlös yta.
Även jag har sparat lösa bita och numrerat i vilken ordning de satt.

skulle gissa att lukten försvinner med ett lager lumppapp ovanpå också
 
Redigerat:
Kan hålla med ovanstående om att gips kan upplevas livlöst, lite beroende på vilken tapet man sätter upp ovanpå. I något rum har jag ångrat valet.
 
johanpost skrev:
Jag hade också det här dilemmat nyligen på ett hus från ca mitten av 1800 som jag håller på med.
Femton lager tapet på pappspända väggar buckliga, spruckna o dana.
Väggarna skulle reglas o tillägsisoleras så vi tog bort endast det vi behövde för att kunna göra jobbet bra, resten får sitta kvar till nästa ägare som kanske vill göra på ngt annat sätt.

Vi har sparat och kommer fortsätta spara ca 50cm stora bitar av det vi tar ner för att sedan lägga det i blöt och försöka separera tapetlagren. Sen förhoppningsvis kunna rama o glasa in en del tapetbitar och sätta upp på de väggar där de satt. Som tittskåp.

Man kan ju som du säger inte bevara allt, men på detta sätt berövar man ju inte huset på dess historia snarare tar fram den och visar de fina gamla tapeterna.

Kanske kan funka hos er också?
Alltså, den blå-beiga(?) tapeten på bilden med kakelugnen är ju bland det snyggaste jag sett i tapetväg! Vet någon om det går att få tag på liknande reproducerad?! Vilken tapet alltså...
 
SOCKEPLAST skrev:
Alltså, den blå-beiga(?) tapeten på bilden med kakelugnen är ju bland det snyggaste jag sett i tapetväg! Vet någon om det går att få tag på liknande reproducerad?! Vilken tapet alltså...
Visst är den läcker?! Det är den första av ca 15 på den väggen så den är riktigt gammal.
Hittade en rulle med ett par rest- meter på vinden som jag tänkte använda som "posters" i ett par av rummen.

Har letat lite sporadiskt efter liknande men inte hittat ngt. En tapet som påminner lite och som är rätt snygg är gysinges nästgårds blå.

Säg gärna till om du/ni hittar ngt liknande.
 
bonnier skrev:
Kan hålla med ovanstående om att gips kan upplevas livlöst, lite beroende på vilken tapet man sätter upp ovanpå. I något rum har jag ångrat valet.
Håller med! Har "tvingats" tilläggsisolera ett gäng gamla väggar nu med 45mm reglar o isol sen dubbla 13mm gips och vävtapet. De flesta med fina gamla tapeter under. Känns trist!!
 
Jag har nu mer eller mindre bestämt mig för att på något ställe i rummet sätta renoveringsgips. Enbart för att bevara den fina understa tapeten för framtiden. Sedan kommer jag att försöka "skala" fram en fri bit av det jag plockat ner för att kunna rama in och ha på väggen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.