Hej Forumet!

Har en liten fundering att riva de gula väggarna på medföljande bild i våra sovrum som är byggda i blåbetong.

Dom är 7cm tjocka och ska inte vara bärande, jag blev lite konfunderad när jag slog hål i en vägg ock kom på ett armeringsnät, är det vanligt att ej bärande innerväggar är byggda med armerade block?
Hjärtväggen som går mitt i huset som har en sula i grunden är ca 20cm tjock lättbetongvägg, ytterväggar likaså, det är även ett gjutet valv mellan våningarna på 20cm betong .

Det jag kan tänka mig är att blocken är stora och sköra därav armeringen.

(Får se om bilduppladdning fungerar)

//Håkan

Ritning av hus med markerade tjocka gula väggar som ska rivas, ej bärande konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Arkitektonisk ritning av husplan, markerat område, måttannoteringar, planvy, handritad, delvis färglagd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Åsa Lund
Väggarna är troligen hanterade som skivor (lyfta med kran) under byggtiden, därav behövdes armeringen.
 
ok, du tror inte heller dom är bärande enligt ritningen? Blir dock lite jobb att skära bort all armering.

Har tänkt att ersätta vägg med 70mm träreglar osb board o gips med isolering emellan, kanske säkrast att ta halva väggen eller ändå mindre åt gången.
 
Vy inuti en konstruktion som visar en öppning mot ett valv och en lampa, vilket indikerar att strukturen inte är bärande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här såg det ut upp mot valvet så bärande tror jag inte den är
 
Redigerat:
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Teknisk beskrivning av en byggnad, med detaljerade specifikationer för grund, väggar och isolering på papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är teknisk beskrivning på huset, innerväggar bärande 20cm betonghålsten....,

Den jag ska riva är 7cm
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.