Tjenare Forum!

Har läst en hel del kring riva blåbetong, leva med det och även bärande väggar.
Har fått en hel del svar på mina frågor men jag tänkte att jag kan öppna en diskussion om hur jag kan lösa mina problem kring boendet vi snart ska köpa.

Jag hoppas ni kan hjälpa mig :D

Innan vi går in på frågorna så vill jag informera er om att innerväggarna är är 7 cm durox (blåbetong/lättbetong)
Medans dem yttre väggarna är 25cm durox (samt dem tjockare väggarna mitt i ritningen)
OBS: Det är ej källarplan. Det råkade stå med i photoshop filen vid export

Här nedan bifogar jag en bild på planklösningen som den ser ut just nu.

Arkitektritning av en bostadsplan med markerade väggar; röd för avsedda rivningsväggar och grön för delvis rivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1. Dem rödfärgade väggarna vill jag riva ned. Samt för att öppna upp köket och bygga större badrum.
  • Är det möjligt att riva ner dessa väggar?
  • Kan jag göra det själv dessutom? eller måste jag anlita någon certifierad "blåbetong-expert" som behandlar materialet på något sätt innan rivningen, samt efter?
  • Den tjocka väggen (som är röd markerad) kan jag tänka mig är bärande. Går det att riva den iallafall om man låter resterande väggarna stå kvar i leden?
2. Den grönfärgade vill jag inte riva ned (för den kan jag tänka mig MÅSTE vara kvar pg bärande)
  • Kan jag riva hälften så jag kan öppna upp en "bar disk" så man kan se ut mot vardagsrummet.

Såhär ser min vision ut. Det skulle passa våran lilla familj bra tror vi.
Svartvit ritning av en våningsplanslösning med markerade väggar för eventuell rivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hoppas jag får några svar på mina frågor.
Jag uppskattar alla tips och svar (y)

Tack på förhand!
/ Nisse
 
Redigerat:
Har du några fler ritningar på huset? Källarplan, takplan, sektioner etc..
 
  • Gilla
Nissss3
  • Laddar…
Den tjocka rödmarkerade väggdelen är sannolikt bärande och måste då ersättas med balk. Kanske finns det redan en balk över dubbeldörren intill. I så fall måste detta behov inkluderas. Något mer går inte att säga utan en sektionsritning. Ett enplanshus från 60-talet med stomme av gasbetong kan bjuda på en del överraskningar så fler ritningar är viktigt.
 
  • Gilla
Nissss3
  • Laddar…
Hej

Tack för svaren. Förstod nog att fler ritningar skulle behövas.
Dessa är dem två ritningar jag har utöver dem visade tidigare.

Hoppas det hjälper

Fotografi av skrivmaskinskriva byggtekniska specifikationer för bjälklag och tak med notationer om ventilation och värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handskrivna byggtekniska specifikationer för grund och väggar med betoning på isolermaterial och mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Teknisk ritning av en hussektion med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad källarplansritning med markerade rum som hobby, förråd, tvätt, bastu, garage och klädkammare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är vinden en ren kallvind som du bara når genom en lucka? I den tekniska beskrivningen så står det fackverkstakstolar men det stämmer inte med ritningen. Ser takstolarna ut som ritningen visar?
 
J justusandersson skrev:
Är vinden en ren kallvind som du bara når genom en lucka? I den tekniska beskrivningen så står det fackverkstakstolar men det stämmer inte med ritningen. Ser takstolarna ut som ritningen visar?
Ja precis. I dagsläget är det en kallvind som nås via en lucka.
Men min plan är att renovera där uppe och bygga till en spiraltrappa. Tänkte ha en öppen planlösning där uppe, ev ett rum med enkel wc.
 
Ska du använda vinden på det sättet blir ju bjälklagslasterna betydligt högre. Det var tur att du nämnde det nu. Jag har mätt på dina ritningar och kommit fram till att limträbalken behöver vara ca 2,7 meter lång. Då bör det räcka med dimensionen 90x225 mm. Om du inte kan ordna upplag för den på lättbetongen kan du som ett alternativ använda limträpelare 90x90 mm. Såga i så fall ur golvbrädorna så att pelarna kan stå direkt på betongbjälklaget.
 
J justusandersson skrev:
Ska du använda vinden på det sättet blir ju bjälklagslasterna betydligt högre. Det var tur att du nämnde det nu. Jag har mätt på dina ritningar och kommit fram till att limträbalken behöver vara ca 2,7 meter lång. Då bör det räcka med dimensionen 90x225 mm. Om du inte kan ordna upplag för den på lättbetongen kan du som ett alternativ använda limträpelare 90x90 mm. Såga i så fall ur golvbrädorna så att pelarna kan stå direkt på betongbjälklaget.
Då menar du alltså där jag vill riva "tjocka väggen" vid köket?

Jag är amatör vid såna här frågor och är en "hemmabyggare" så jag måste fråga:
Hur kunde du se sånt på ritningarna?

Tusen tack för svaren!
 
Balken omfattar den del du vill riva och den dörröppning som finns där idag. Av ritningarna framgår dels hur byggnadens stomsystem är uppbyggt dels vilka mått de olika delarna har. Sedan måste man veta hur man ska använda dessa uppgifter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.