Hej! Bor i 1920-tals lägenhet och planerar att riva en mindre vägg ca 120bred och inser nu efter att vi plockat bort garderober att en del är betongvägg. Vi får snart hit hantverkare och blev nu lite nervös att det ska bli ngt strul med detta. Vi har knackat på andra sidan i rummet då det låtit ihåligt och därmed trott att det är relativt enkelt att ta bort. Hur vet man om den kan vara bärande? Ska ringa stadsbyggnadskontoret imorgon och se om man kan få tag i ritning. Kan hantverkaren göra bedömning om det går att riva den eller behöver jag få in ritning innan? Tack för tips 😊
 
  • Ett ofärdigt rum med en vit pall, gipsväggar utan målning och synliga skruvhål. Renoveringsprojekt pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Malinovich skrev:
Hej! Bor i 1920-tals lägenhet och planerar att riva en mindre vägg ca 120bred och inser nu efter att vi plockat bort garderober att en del är betongvägg. Vi får snart hit hantverkare och blev nu lite nervös att det ska bli ngt strul med detta. Vi har knackat på andra sidan i rummet då det låtit ihåligt och därmed trott att det är relativt enkelt att ta bort. Hur vet man om den kan vara bärande? Ska ringa stadsbyggnadskontoret imorgon och se om man kan få tag i ritning. Kan hantverkaren göra bedömning om det går att riva den eller behöver jag få in ritning innan? Tack för tips 😊
Krävs styrelsens godkännande om den är bärande. De vill garanterat ha utlåtande från konstruktör i så fall.
 
  • Gilla
Malinovich
  • Laddar…
Jag skulle ha pratat med styrelsen. Förstår om det blir dyrt att skicka tillbaka hantverkarna men gör du fel kan det väl bli ännu dyrare. Jag har aldrig gjort något sånt där men jag hade aldrig vågat heller :)
 
  • Gilla
Malinovich
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.