Vi har ett jättefint uterum som vi bara använder vid kalas eller när det är många hemma på middag och vill integrera det med huset och få lite mer "öppen planlösning".
Uterummet är en tillbyggnad på huset vilket betyder att det är en yttervägg med balkongdörr, ett fönster samt ett vattenburet element som ska rivas och tas bort.
Golvet är dåligt isolerat och det drar in kall luft ut med golvlisterna så det ska rivas upp och göras om helt. Kommer behöva öka golvhöjden i uterummer för att få det i nivå med nuvarande vardagsrum.
Tänkte skarva vidare det element som försvinner och sätta två vattenburna i det nya vardagsrummet när jag ändå bryter upp golvet.
MEN! Hur lätt är det att lappa ihop golven med bjälklag och golvspån där ytterväggen har stått innan?
Svårt att mäta i dagsläget men det ser ut att vara en höjdskillnad på ca 35mm + -.
Blir till att fälla in en limträbalk med så inte den delen av huset sätter sig .
 
  • Utsikt genom öppna balkongdörrar från ett vardagsrum mot ett annat rum, leksaker på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uterum med öppen dörr till hus, synlig balkongdörr, fönster och inredning som speglar planerad renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Med andra ord, du vill bygga ut?
Ursäkta att jag kommer med pekpinnar.
Men dels krävs ju ett bygglov för detta (Om det inte är under 15 kvm BYA då kan det räcka med anmälan, beroende på kommun/område)
Du behöver tänka till när det kommer till grunden, gissar att det är platta på mark i huset. Ska du verkligen ha en halvdan plintgrund i utbyggnaden? Kommer inte höja husvärdet direkt. Samt risk för fuktproblem.
Du behöver också isolera (Tak, väggar och golv) uterummet i enlighet med resten av huset för att inte dra iväg i uppvärmingskostnader.
För öppningen du tänker dig behöver du sannolikt växla av.

Nu har jag ju inte sett hur det ser ut, men jag hade nog valt att riva det och bygga om i stället
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.