Jag håller på med renovering av ett rum. Där fanns tidigare två garderober inbyggda i väggen och även murstocken fanns bakom en vägg.

Väggen framför murstocken har jag nu fått ner, inga problem. Däremot verkar det som att väggen kring det som förut var två garderober är bärande på något sätt. Men den vill jag absolut ha ner.

Hur ska jag tänka? Huset är en villa 1,5 plan från 1940-talet och väggen ser inte ut att vara original. Väggen ser väldigt ihopfuskad ut. Om det är en bärande vägg så bär högst tre av tio plank. Men hela huset är i stort sett ett fuskbygge från början, så jag är inte förvånad.

Jag tror att det från början har varit oinrett på övervåningen och detta är väggen som delade av utrymmet med full takhöjd och kattvinden under snedtaket. Dock kan jag inte inse att den här väggen faktiskt behövs. På ena sidan av det här rummet har vi sovrum, där finns ingen motsvarande vägg, på andra sidan av det aktuella rummet finns trappan ner som går under snedtaket och således finns ingen motsvarande vägg där. Det jag vet om hur takstolar och hus är konstruerade säger att denna vägg inte behövs. Men det känns ju dumt att chansa.

Så vad gör jag? Det handlar om 1,5 + 0,5 meter vägg, som står vinkelrätt mot varandra, den korta väggen mitt på den långa.

Funderar på om jag kan plocka bort väggen och sätta en pelare på ett ställe där det ser ut att finnas belastning.

Jag inser att man inte kan svara rakt på frågan utan att se det hela. Men lite vägledning kanske? Hur försiktig ska man vara? Skulle en bild på kalaset hjälpa till?
 
Lite bilder för att förtydliga det hela. Först en skiss över hur det hela ser ut. De röda strecken är väggarna som ska bort.
 
  • skiss övervåning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 006.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 009.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 010.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 012.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittade även den senaste ritningen som finns på huset.

Hjälp?!
 
  • planlösning uppe.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.