Jag har köpt en bostadsrätt och hade tänkt att riva den vägg i köket som skiljer arbetsköket från matplatsen. Tyvärr visade den sig vara bärande. Väggen är ca 2 meter lång och jag vill förtvivlat gärna ta bort den för att öppna upp och få in mer ljus. Jag har hört att det ska gå, sedan är förstås frågan om HSB godkänner.
Någon som har erfarenhet av detta?
 
Hej!
Kolla med HSB först! Tveksamt att dom godkänner ingreppet. Skulle dom mot förmodan gör det kommer dom sannolikt kräva att du anlitar en fackman. 8)
 
Att riva en bärande vägg kan gå. Ofta kan man utan problem göra en liten öppning. Om man däremot vill ta bort hela väggen måste man säkerligen ersätta den med en balk som vilar på pelare eller eventuellt fästes i befintlig vägg. Man kan inte utgå från att en riven bärande vägg i ett annat hus kan fungera som exempel för hur du kan göra. Ditt hus bärande system är avgörande. Om du inte bor på översta våningen så kommer last från flera plan ner i din vägg. För att göra ändringar i en byggnads bärande stomme måste man ha bygglov. Gå till Stadsbyggnadskontoret och titta på ditt hus. Kanske har någon i huset tagit bort motsvarande vägg. Om inte anlita en byggnadskonstruktör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.