Har en fd sommarstuga som jag gjort om till garage. Stugan är utbyggd med en altan som jag nu byggt in för att få garaget större. Har rivit den gamla ytterväggen och vill nu ersätta reglarna med en limträbalk. Har kikat lite på moelvens program men vet inte riktigt om det finns någon mall som motsvarar den ombyggnad jag vill göra. Väggen är 8,80 lång och jag har tänkt ha en pelare i mitten och en vid varje vägg så luckorna blir ca 4,40m. Taket är plåttak och ett enkelt innertak, isolerat med sågspån. Ovanför reglarna sitter nu en fyrstjärning på 100x100 som jag tänkte får sitta kvar.Tror ni det räcker med en 90x405 under den? Bifogar lite bilder och en enkel ritning i paint som visar huset från kortsidan. Den vägg som är klottrad på är den jag vill ta bort. Kortsidan är ca 6 m. Detta är ett budgetbygge så jag vill helst inte kosta på att anlita en konstruktör och därför frågar jag er ärade forummedlemmar :)
 
  • teckning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild(8).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild(9).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
90x 405 räcker alldeles säkert troligen är det onödigt kraftigt.
 
Instämmer. 90x405 låter helt lagom överdimensionerat för en hemmabyggare.....!
 
Tycker ni jag ska gå på en tunnare dimension eller?
 
Näe jag tycker att man som gissande hemmabyggare ska ta i så man spräcker brallorna. Då håller det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.