Hej!

Jag skall ta ner en bärandevägg, öppningen är 3,80 men balkens totala längd blir 4,20 efter som den kommer vila på den redan bärande konstuktionen i väggen.

Jag kan inte det där med beräkning,
Det är ett hus på 3 våningar väggen som skall tas bort är på mittenvåningen.
Min fråga är alltså: Vileken dimension behöver det vara på balken.

MVH

Christoffer
 
Det där måste du låta en byggnadsingenjör räkna på. även om det här på forumet ibland finns beräkningskunniga som kan ge råd, så får du inte lita på det.

Det hål du tänker ta upp låter ganska stort, det finns mycket okänt som man behöver ta reda på för en korrekt kalkyl. Vad finns ovanför?, tar den upp även last från yttertaket? Vad tål väggen den skall fästas i? Behöver den ha någon viss brandklass (en eller flerfamijshus) osv.

För en sådan operation behöver du göra en bygganmälan (kanske även begära bygglov, osäker), för att då få sätta igång så måste du ha godkända kontruktionsberäkningar.
 
Med tanke på att spännvidden är relativt stor så kommer det nog att krävas en limträbalk med en höjd på runt 40-50cm. Har du takhöjd så att du klarar en sån sänkning?
Om jag vore dig skulle jag nog kolla upp en stålbalk istället. Givetvis med hjälp av en konstruktör.
 
Hej tack för Er hjälp hittils, skall se om jag kan förklara lite bättre:

Själva öppningen är 3,80 balkens totala längd 4,20.
I den 3,80 breda öppningen finns det redan 2 öppningar för dörrar.
Så konstruktionen som är befintlig liknar en konstruktion för att ha en bärande balk, bara det att det är vägg på 1,20 i mitten.

Så här är det idag:
Vägg 60cm (kommer behålla vör att balken skall vila på den.)
Dörröpnning
Vägg 120cm
Dörröppning
Vägg 40cm (kommer behålla vör att balken skall vila på den.)
 
Problemet är att inget av det ovan gör det möjligt att räkna på eller ens bedömma vad som behövs för att ersätta väggen som ska bort. Med viss sannolikhet kan både väggarna som balken ska vila på behöva förstärkas, liksom väggarna/tak på våningen under (likaså ev källare). Detaljlösningarna i huset spelar roll och du har inte ens beskrivit väggtyp ;-)

Så den korta versionen: följ hempularens råd och ta dit en konstruktör som får inspektera och räkna på det. Det är värt pengarna.
 
Använder denna tråd då det handlar om samma sak.
Enligt beräkningsprgrammet kommer min LT-balk behöva en pelare som klarar 13,3kN. dvs LT 90*90.
Kan jag ersätta detta med 3 st 45*70?
Väggen består ju av 70mm reglar så att trycka in en 90 blir liksom lite sådär.

//Sture
 
Om du använder MLD, för beräkningarna så får du förslag på alternativa dimensioner på pelare. Kanske finns det ett alternativ som har din bredd?

Det är mycket pedagogiskt och enkelt att använda.
Se bifogad länk:
http://www.martinsons.se/default.asp?id=28185
 
har ju vista å det där funkar inte i Vista. trisst
detta är värdet från Moelven
2 planshus, och detta är mitt i huset.

Mått B1 enligt figur: 3200 mm
Mått B2 enligt figur:3600 mm
Bärlinans spännvidd (L i figur): 1800mm
Säkerhetsklass 2
klimatzon stockholm
lokaltyp Bostadshus (Lastgrupp 1)

Balkens nedböjning (brukslast):
Erforderlig upplagslängd:
Dim last för pelarberäkning:
Egenvikt balk:
Erforderlig balkdimension:
6 mm (L/525)
min 68 mm
21,3 kN
31 kg
LT 66x315

Om någon annan kan prova i ovan länkade program så vore jag väldigt glad
 
Redigerat:
Fråga nr 2.
Jag skall riva en del av ytterväggen, den är paralell mot golvreglarna från övervåningen. behöver jagtrycka in en balk där med? inte ens de på stadsbyggnad hade klart svar på det.
hittar ingen sätt att beräkna den i så fall.
 
Jag har ju räknat helt fel. det räcker med en 56x225 balk. Dock så kan jag inte lösa om jag kan ta 45x70 istället för LT90x90. JAg har provat MLD nu på jobbet men där finns ju bara LT som pelare.
//Sture
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.