Jag har rivit ett antal ickebärande blåbetong väggar i undervåningen (suteränghus). Dessa byggdes upp igen med 6x2 reglar 600cc. Nu undrar jag om det går att riva central väggen (blåbetong) och ersätta den med 6x2 reglar 600cc. Den är 4.5 m lång. Tänkte isåfall stampa upp den på bägge sidor och riva halva och bygga upp den i trä. Sedan flytta stamparna och riva andra halvan. Skulle detta fungera och är 6x2 tillräkligt starkt.

mvh

Björn
 
För att kunna svara på din fråga måste vi få reda på vad som vilar på den vägg du vill riva.
Dessutom behöver vi planmått på det bjälklag som ligger ovanpå.
 
Det som vilar på väggen är vardagsrums golvet. Bjälklaget ovanför är 450cc och är skarvad ca 30 cm förbi väggen på bägge sidor. på ena sidan av vägen är det 3.5 m till ytterväggen och på andra sidan är det ca 2.5 m till en lättbetong garderobsvägg och yttligare 2 m till ytterväggen.

Jag har stampat upp på bägge sidor och nu blir det troligtvis limträbalk 125x125 med 6x2 regler placerade 600 cc. Gjorde en snabb beräkning på moelvens sida och detta verkar ok. Tog även hem en byggnadsingenjör och han sa att detta skulle räcka.

mvh

Michael
 
Det håller säkert.
 
Tack.. Vi få hoppas:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.