Jag går i tankarna att renovera ett av badrummen hemma men är lite osäker på hur man ska gå tillväga med rivningen. Orsaken till detta är att vi har två golvvärmesystem. Det första är ett eldrivet som bara körs på sommaren och detta kommer stryka med i renoveringen. Det andra är vattenburet och är del av hela våningsuppvärmningen. Fördelaren till golvvärmen sitter i andra änden av huset och således undviker jag gärna att göra någon åverkan på golvvärmeslingan.

Frågan är nu: Hur fasen river man utan att skada vattenslingorna? Helst skulle jag byta ut allt golvspån men det innebär ju att slingorna kommer vara tvungna att friläggas och därefter måste man på något sätt få in nya spårskivor under slingorna. Hur göra?
 
Har du någon anledning att vilja byta golvspånskivorna och slingorna? Om nej så ser jag inte någon anledning att göra det bara för att..

Avlopp och brunn som troligen ska bytas/flyttas kanske du kan göra underifrån?
 
Hur mycket måste du riva? Har du kakel och klinker? Isåfall så kanske du kan riva ner till tätskiktet enbart? Du kan kan låta befintligt tätskikt sitta kvar och sedan limma nytt tätskikt ovanpå det befintliga om du slipar/rengör det ordentligt från fix.

Man ska ju bara ha ett tätskikt men att limma ett lager till tätskikt på det befintliga borde väl inte vara någon risk? Då kan du dessutom behålla elgolvvärmen.
 
Vi har en mindre fuktskada runt brunnen pga. kass manschett så helst hade vi önskat att ta upp hela rasket för att säkerställa att skadan är just mindre och inte större än vad vi trott (därav önskat spånbyte). Dessutom skulle vi behöva regla upp tillräckligt runt golvbrunnen för det är inte gjort som det ska idag. Men fall och annat är helt ok och det är på ovanvåningen så underifrån-möjligheterna finns ju faktiskt. Hur långt kan man komma med att åtgärda underifrån? Och är det möjligt att följa branschstandard så att försäkringsbolaget blir nöjda även om man går på det här spåret?
 
Är manchetten kass så kanske det går att undvika att renovera badrummet alls? Såga upp taket underifrån, torka ur ordentligt, förstärkningsregla ordentligt och montera en manchett av samma typ. Fuktskadat spån kan resa sig lite, men det kanske inte gör någonting? Badrummet kan vara fullt användbart ändå.

Man kan ju också lämna en inspektionslucka i taket i rummet under så att man kan öppna och kolla att allt ser bra ut.

Hur gammalt är badrummet?
 
Redigerat:
Finns ju nåt som heter remaljering. Kan det vara gångbart i detta fall? Kolla t.ex. Remaljeringsbolaget. Poängen skulle då vara att säkra brunnen och manschetten. Så kan stärka med reglar underifrån vid behov.
 
pelpet skrev:
Är manchetten kass så kanske det går att undvika att renovera badrummet alls? Såga upp taket underifrån, torka ur ordentligt, förstärkningsregla ordentligt och montera en manchett av samma typ. Fuktskadat spån kan resa sig lite, men det kanske inte gör någonting? Badrummet kan vara fullt användbart ändå.

Man kan ju också lämna en inspektionslucka i taket i rummet under så att man kan öppna och kolla att allt ser bra ut.

Hur gammalt är badrummet?
Badrummet är ca 11 år (tror vi) och skadan har avhandlats i https://www.byggahus.se/forum/badrum/273317-nar-det-ar-vatten-dar-inget-vatten-vara-skall.html om man är nyfiken på hur det ser ut.

Hur får man på plats en ny manschett när den befintliga ligger under plattor och flyspackel? Om det låter sig göras är det såklart högintressant och reemaljering likaså. Vi är inte missnöjda med badrummet i övrigt.
 
Riv hela skiten!
Det är inte tillåtet att sätt ett nytt tätskikt på ett gammalt om man ska följa regelverket.

Det är en plastbrunn så reemaljering går ej.

Stäng golvärmekretsen till badrummet och riv.
Skarva på en ny slinga på bef matning när du bygger upp sen.
 
Jag röstar på upptorkning och bondlagning. Eftersom du har ont om pengar och inte fick någon ersättning från försäkringsbolaget så är problemet helt och hållet ditt eget. Därmed spelar det ingen roll om du följer säker vatten eller inte. Skadan är dessutom inspekterbar nedifrån så du kan se om lagningen inte håller. Antimögelbehandla, sätt dit en inspektionslucka och ett fuktlarm när du är klar. Du borde också lätt kunna torka upp det här med en avfuktare som får stå och gå ett bra tag.

Som jag såg i andra tråden är problemet att tätskiktet slutar ovanför klämringen, och att man hade försökt fixa det med silikon. Jag tror att det går att fixa till ganska lätt. Ta bort allt silikon du kan mekaniskt (akta manchetten). Tillverka sedan en egen klämring av plåt eller vad som helst, som du kan pressa ner i golvbrunnen. Smaska sen in nytt silikon bakom manchetten och pressa ner den nya ringen så att den pressar ut manchetten mot silikonet. Då borde det bli helt tätt.

En upptorkad fuktskada behöver inte vara ett verkligt problem.
 
Det är inte det att renoveringskassan är tom men det finns saker som har högre prio att leja ut. Men när jag började räkna på att renovera det mesta själv blev det motiverbart och vi klarar oss bevisligen utan duschen ett tag till :) Men då kan man säga att det finns 3 alternativ:
1) Bondlaga och övervaka

2) Riva ytskiktet och försöka slipa bort tätskikt. Byta brunnen, regla upp riktigt och sen börja om därifrån. Kanske det mest tilltalande alternativet i och med att jag avskyr klinkern :)

3) Riva ned till bjälklaget och börja om på ruta 1. I så fall kvarstår frågetecknet hur jag ska lyckas skona den vattenburna golvvärmen. Om detta badrummet är likadant gjort som ett tidigare som vi rev ut så består golvet under flytspacklet av 2 x gips + 2 x golvspån varav den översta är en spårskiva för golvvärmen. Då gick det att ta sig ned till spånet relativt rent och snyggt genom att man släggade bort flytet och sen skruvade loss de två skivorna gips (den översta var mest fragment men ändå). Med rena golvskivor borde det vara lätt att se hur utspridd fuktskadan är och då eventuellt bara skära ut den bit som är dålig. Om man reglar upp under utbytesbiten, kan det då vara ett alternativ till att byta hela skivorna?
 
Om ni kan få tag i en person med 3d-skrivare så kanske ni kan printa ut en övre "klämring" med perfekt passform.
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Det är en riktigt bra idé. Jag vet en som ska få veva igång sin makerbot :)
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.