Hej,

Vi har köpt ett hus byggt -50 och ska renovera badrummet.
Som alltid är budgeten ett hett ämne så jag tänkte ge mig på att riva badrummet för att spara lite pengar.

Jag är hyfsat händig men har ingen större erfarenhet.
Det som oroar mig lite är golvet som är klinkers på. Är det bilningsmaskin och bara dundra på som gäller? Hyr mycket ska man ta bort?
Skulle behöva lite tips om det är vettigt att göra själv och hur man ska göra... eller inte göra.

Tack på förhand
Thomas
 
T
Har du träbjälklag eller betongbjälklag?
 
Kollade i papprena och det står Bjälklag trä, fasad puts.
Golvet i badrummet är klinkers och väggen har kakel, är väldigt tjockt kakel så jag misstänker att det är kaklat två gånger.
 
T
Bara att gå loss med en kofot/koben. Se till att täta in till alla andra utrymmen eftersom det kommer att damma väldigt mycket.
 
Kan ju dela med mig av hur det var att riva vårt ena badrum som var byggt 1959, och sedan hade en tidigare ägare fräschat upp med kakel på kakel 1991.

Det var som sagt dubbla lager kakel, under det hade man på väggarna putsat med 50mm puts, armerat med hönsnät. Under det var det tjärpapp som var hellimmad med tjära mot brädväggen. Dte var en liknande konstruktion i golvet, fast med betong istället för puts.

Det blev en hel del att bära ut.

Jag rev även husets andra badrum några år tidigare, det låg på bottenvåningen med betongbjälklag mot källare, byggt 1976. Där var det först klinkers, 50mm betong, 20mm tjärpapp och tjära (ett rent h..e att få bort), och sedan ytterligare 70mm betong, 100mm sand, och så betongbjälklaget. Där hade man dragit upp tjärpapp en bit på väggarna, och sedan satt en gipsskiva UTANPÅ tjärpappen, och mosaik på gipsskivan.

Var en del fuktskador...
 
Redigerat:
Försök ta ett moment i taget. Börja med att skruva ner alla prylar, handdukshängare och allt annat, sen är det som sagt bara att gå på med kofot men arbeta metodiskt. Avfallet skall ju sorteras så ta en byggdel i taget och försök transportera ut det till en släpkärra på en gång så att du slipper hantera det mer än en gång.

Andningsskydd, skyddsskor, mössa och skyddsglasögon skall man visst ha också.
 
Det kan vara asbest i fix och fog från den tiden.
 
precis, håll koll på om det finns asbest innan du river! Var vanligt på den tiden. Kan dock säga att i vårt barum från '53 fanns det ingen asbest, men däremot under kakelplattorna i köket.
 
Tack för svar!

Vi har ett inbyggt badkar och jag öppnade på en lucka och där var det betong eller någon form av puts under. Antar att man bara knackar ner det också.

Hur långt behöver man gå? Vill ju gärna inte ramla ner till våningen under.
Funderar också på väggen, hur långt ska man riva ner? ska jag banka sönder gipsplattor och hela faderullan eller ska jag låta de vara?

-Behöver man hyra en bilningsmaskin eller räcker det med kofot och hammare?

Tack på förhand.
 
gipsen kommer garanterat att gå sönder på många ställen och ska du upp med keramik igen och ska följa bkr så ska gipsen bort. Enklare att sätta upp ny gips/våtrumsskiva och du kan även dra el och ev. nytt vatten enklare, samma med extra reglar / kortlingar

till väggarna duger det nog med kofot, tänk på att ta ner tavlor och annat som hänger på väggarna i angränsande rum.
golvet beror på... Ev. Så ligger klinkern på en gjutning och den ska kanske också bort om du ska byta avlopp och brunn
 
Jag bilade bort kaklet med en borrhammare.Funkar med huggmejsel,hammare och kofot också men tar längre tid.
Golvet däremot blev en slitsam och dyr historia eftersom jag hade för klent avlopp i badrummet för att ha toalettstol.

Vad har du för bjälklag? trä/betong?
 
Det är träbjälklag.
 
En bra borrhammare gör susen. Jag har en ganska kraftig maskin från Bauhus, med den fullkomligt sprutade plattorna med från väggen.
 
Nu är det fixat!!!! :)

Började med att knacka ner kaklet med en kofot och hammare. Hade en hink under så det gick att få kaklet direkt i den med en liten knyck.

Sedan rev jag av glasfiberväven högst upp... gick väldigt smidigt.
Sedan tog jag bilningsmaskinen och knackade ut det bruk som var under kaklet, var säkert 5cm. Hade inte klarat det utan maskinen.

Sedan bilade jag ut det inbyggda badkaret. -Tegelsten och puts!
Badkaret vägde lätt 150kg, fick ringa in farsan och få upp det på en kärra.

Sedan tog jag väggen där det inte var kaklat, av någon rolig anledning var det vass och puts. Vassen var ett jäkla otyg, var ivägen hela tiden. Kom sedan på att en tång och lite avknipsning vid fästet funkade fint.

Sedan var det kaklet på golvet som fick sitt, det satt rätt bra, mycket hårdare än kaklet.
Sedan var jag osäker på om jag skulle ta bort betongen på golvet men jag testade lite och då lossnade en hel kaka. Så det var bara att dundra på. Kom ner hela vägen till trät i golvet... perfekt.

Summa

Tidsåtgång
Lördag 3 personer fr. 07:00-->17:00
Söndag 2 personer 08:00-->12:00

Tempo: högt
Volym: Cirka 1300kg, Fyra fulla, och då menar jag fulla Golv V komi och en liten kärra för badkar.
Tips Ha en bra skyffel och en bra borste. Köp för mycket kraftiga plastpåsar. Spärra av rum med tejp och plast för det ryker utav h....e. Ta pauser och ät och drick.. man glömmer lätt det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.