Håller på att riva ett badrum i ett 1800 tals hus. och undrar hur man gör med golvbrunnen. I det förra badrummet satt en plastmatta på två st spånskivor. Golvbrunnen sitter fast i dessa.

hur river jag ut dessa utan att skada avloppssystemet? Golvbrunnen måste bytas, sitter brunnen fast i avloppet? Vad kan man använda för att slippa avloppslukt?

/martin
 
Jag har haft en tygtrasa i avloppet senaste halvåret i väntan på att badrumsrenoveringen sätter igång. Inga luktproblem med det. I annat fall är det väll bara att plocka fram silvertejpen.

Jag hade nog försökt såga runt golvbrunnen i skivorna för att undvika att göra åverkan på avloppet. Så att det är kvar skiva runt hela brunnen. Sen borde det gå att riva omkringliggande skivor så brunnen friläggs för att sen ta bort den.
 
passa på o byt rören samtidigt
 
Håller med Nimanjeb, byt rören om det går att göra på ett smidigt sätt. Om det inte är enkelt att byta dem - be rörmokaren besiktiga rören för att avgöra om de bör bytas eller inte. I vårt hus konstaterade rörmokaren att gjutjärnsavloppet i badrummet och avluftningen var i bra skick och att de inte behövde bytas (vilket hade inneburit en hel del merarbete).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.