Jag vill rita ett hus jag ska bygga på mitt ställe i skärgåtden. Kan någon tipsa om gratis eller billga ritprogram att ladda ner från nätet?
 
ProgeCad har en gratisversion.
http://www.progesoft.com/en/smart-2008
Ganska ok för att vara gratis, annars så kostar deras "riktiga" program ett par tusen. Vilket känns väldigt prisvärt om man vill ha ett cad-program att rita i.
 
Z
hur pass avancerade är dessa program? jag har aldrig använt mig av några speciella program och är väl inte jättehaj på det hela. men skulle vilja testa.
 
CAD program är generellt sett ganska (till mycket) avancerade men har inte en så hög första tröskel för att kunna komma igång och rita enklare saker. Skall man bara rita i 2d så är det inte så svårt att komma igång.

SketchUp är ett väldigt enkelt (med enkelt menar jag lätt) 3d-program att komma igång med enklare 3d-modellering med. Det är lättjobbat och man kommer också snabbt igång att jobba med det.

Det går också ganska bra att jobba med CAD och SketchUp parallellt. Man kan alltså importera saker man har ritat i CAD till SketchUp. För att göra tvärtom så krävs SketchUp Pro som kostar litegrann.

Tveka inte, det är bara att köra igång och börja rita! :)

/Kalle
 
Z
Jag ska kolla upp det där ikväll eller senare under veckan. det räcker gott och väl med 2d. bara man kan trixa lite med planlösningar och så.

kanske en konstig fråga, men anger man nånstans tex i vilken skala man ritar så att man lätt kan fixa antalet kvm och så?
 
Ja, i exempelvis Sketchup ritar du alltid i naturlig skala, dvs en meter är alltid en meter. Sedan kan du naturligtvis zooma in och ut på skärmen och bestämma skala på utskriften.
 
Jag använder EasyCAD som är ett mycket bra och prisvärt riktigt 2D CAD-program. Det hittar man här: www.fastcad.com

De har jättebra support helt utan kostnad.

Samma företag säljer även 3D-programmed FastCAD som jag inte har någon egen erfarenhet av.

Mer info hittar man här: www.cadone.se
 
andersmc skrev:
Ja, i exempelvis Sketchup ritar du alltid i naturlig skala, dvs en meter är alltid en meter. Sedan kan du naturligtvis zooma in och ut på skärmen och bestämma skala på utskriften.
Jag tror att hantera utskrifter av ritningar i skala är en funktion i Pro versionen. I den fria versionen finns inte den. Det kanske har ändrats men jag tror inte det. I Pro versionen finns just ett litet tillägg för att lägga upp ritningar med rithuvud, olika viewports, skalor, osv...

/Kalle
 
Z
tack för hjälpen
 
Kalleman skrev:
Jag tror att hantera utskrifter av ritningar i skala är en funktion i Pro versionen. I den fria versionen finns inte den. Det kanske har ändrats men jag tror inte det. I Pro versionen finns just ett litet tillägg för att lägga upp ritningar med rithuvud, olika viewports, skalor, osv...

/Kalle
Jag vet att det går att skriva ut i skala även i gratisversionen.
 
MÅSTE bara berätta! Jag har precis gjort bygglovsritningar för en tillbyggnad i PAINT!! Bestämde mig för att en "prick" var 1*1 cm.... och på den vägen fortsatte det... hahaha! Funkade för mig men berätta det inte för någon! ;o)
 
Det finns många exempel på "konstiga" ritprogram. Jag vet sådana som envisas med att göra ritningar i ritfunktionen i Word.
Men man måste tänka på att det är helt olika saker man är ute efter med dessa olika program. Om man vet precis vad det är man ska rita, men vill ha hjälp med att dra raka, skarpa streck, då funkar de här enkla programmen i viss mån (även om det ibland känns som att det måste vara enklare att använda papper, penna och linjal).
Ett fullfjädrat 3D-program, som Skecthup, är inte bara en utskriftshjälp. Det är ett kreativt verktyg, som hjälper konstruktören att visualisera och testa sina idéer. Det är också ett mycket kraftfullt geometriskt räknehjälpmedel. Sen är det ju en extra bonus att man kan få sina idéer på papper i olika former.
 
Z
angående sketchup, vilket template bör jag välja tror ni?
 
Allting går ju att ändar efteråt, så det är inte hela världen. Men du vill säkert ha någon som använder metriska enheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.