Är det någon som kan föreslå ett lämpligt ritprogram som kan användas i Windows 10. Programmet skall helst inte kosta över tusen kronor och det är bra om det är enkelt att lära sig hur man använder det. Jag skall göra tvådimensionella ritningar på enkla byggnader.

Jag skall söka byggnadslov för en ny byggnad på en tomt där det redan finns ett enfamiljs bostadshus. Jag måste alltså göra ett flertal ritningar, dels på nybygget men även på byggnaden som redan finns. Ritningarna skall visa och hur den nya byggnaden kommer att ta sig ut både mot den gamla och mot övrig omgivning.

Jag har sett i Forumet att flera medlemmar gjort eleganta ritningar. Om någon kan ge mig tips om bra program skulle jag bli mycket tacksam. Bland andra har jag sett att nedlemmen Isak90 gjort ritningar, som är mycket fina, för sitt personliga byggprojekt. Om Du Isak90 läser det här skulle jag bli mycket tacksam om du kunde låta mig veta vilket program Du använt.
 
Laszlo Toth
Använd en gratisversion av AutoCAD. Det är enkelt att lära sig!

Jag skulle dock rekommendera att du anlitar ett företag som jobbar med bygglovsritningar för en enkel och snabb process.

Finns företag som ordnar bygglovsritningar för några tusenlappar idag.
 
Laszlo Toth Laszlo Toth skrev:
Använd en gratisversion av AutoCAD. Det är enkelt att lära sig!

Jag skulle dock rekommendera att du anlitar ett företag som jobbar med bygglovsritningar för en enkel och snabb process.

Finns företag som ordnar bygglovsritningar för några tusenlappar idag.
Tack för att Du engagerat Dig. Dina förslag är utmärkta men jag har ett intresse av att rita själv. Jag har den tekniska kunskap som fordras för att konstruera byggnader och även kunskap för att utföra hållfasthetsberäkningar på dem. Hittills har jag alltid ritat för hand men nu, vid åttiofyra års ålder, vill jag lära mig att rita i ett PC-program. Jag kollar AutocCAD

Än en gång: Tack för Ditt engagemang!
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
Laszlo Toth
Vill du ta det till nästa steg och rita i 3D så är det Revit som är att rekommendera, dock är betalversionen dyr för en privatperson!
 
Snailman
Många här brukar rekommendera SketchUp, det ska finnas i någon gratis version.

Jag ritade mitt hus för tio år sedan, jag begrep mig inte på SketchUp, men tror det blivit bättre sen dess, ritade en del i Revit, vilket var väldigt enkelt att lära sig. Men använde det inte för att göra ritningarna.

Försökte mig sen på Autocad, och trots att jag gått en kurs, så begrep jag inte det heller.

Så det blev Solidworks, som jag ritade huset i, och genererade ritningarna ifrån. Hade inte använt solidworks innan.

Revit tror jag kostar kring 6000kr och solidworks kring 60000kr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.