Hej!

Ska bygga en stor altan som delvis kommer vara under tak. Lite skjutdörrar i glas osv..

Skulle vilja göra en bra ritning (för en gångs skull:) men är SÄMST på att rita. Detta föranleder frågan om digitala ritprogram..

Helst kulle jag vilja ha ett program med förinställd data. Tex trycker på en knapp för "Regel" väljer sen längd och i vilken tum. Sen lyfter jag in denna i ritningen och placerar den där jag vill ha den. Den får gärna liksom en magnet åka ihop med tidigare stolpar, plintar etc som man placerat ut i ritningen. Gärna att fönster m.m. finns oxå. Ett sådant program borde i teorin samtidigt kunna räkna på bärighetd^_^b

Finns detta? om inte vad finns och vad rekomenderar ni?

Moderator: Visserligen är det uteplats jag ska bygga, men om du tycker frågan passar bättre någon annanstans fogar jag mig efter din lag.. (Hittade ingen klockren plats)
 
Det har skrivits tusen gånger redan, men Sketchup är gratis och fullt tillräckligt. Många på forumet verkar bli avskräckta först, men mitt råd är att ge det en timme! Sen är du definitivt igång. Jag känner inte till något program med färdiga lösningar som du är ute efter, men det gemensamma med den typen av program är alltid att de inte har allt man vill ha.
 
Jag jobbar professionellt med Autocad. Jag har även jobbat en hel del i 3D Studio Max och provat på både Inventor och Catia.

För mig är Sketchup heeelt obegripligt!

Det verkar dock vara populärt, så att du är ovan är sannolikt en fördel!
 
Snailman
sketchup begrep jag inte alls, autocad har jag inte heller lyckats med, men solidworks tyckte jag gick bra att lära sig...
 
Prova progecad som autocad fast gratis.
 
Progecad kostar tydligen 245 Euro?
 
Tack för alla svar! Får helt enkelt prova mig runt lite. Verkar vara en sabla spridning på vad alla använder. har provat sketchup nu och får till det hyffsat men det är fan lite krånglig fast grund-iden är simpel..
 
Redigerat:
Sketchup är mer likt Autodesk Revit som Arkitekter bland annat använder.. Likheter med rena CAD-program som Autocad mfl är få.

Jag ritar dock lite i Revit när jag skall bygga modeller med väggar och fönster mm vilket är tidsödande i ex Autocad

Kan väl tilläggas att Revit är inte gratis.
 
haavard skrev:
Progecad kostar tydligen 245 Euro?
Progecad är gratis för privat bruk men för kommersiellt bruk kostar det pengar 245 euro måste vara billigt autocad är ju svindyrt.
 
Snailman
Kan väl tillägga att jag gjort lite utkast i revit, det var ganska enkelt att avända tyckte jag...
 
smurfen72 skrev:
Progecad är gratis för privat bruk men för kommersiellt bruk kostar det pengar 245 euro måste vara billigt autocad är ju svindyrt.
Har du länkt til gratisprogrammet? Det jag hittar har bara 30 dagar gratis.
 
Sketchup använder jag och tycker det täcker mina behov.
Det finns bra videos som hjälper en att komma igång.
 
haavard skrev:
Har du länkt til gratisprogrammet? Det jag hittar har bara 30 dagar gratis.
Har ingen länk. Men om du registrerar dej på hemsidan skickar dom en länk till din mejl så du kan ladda ner programmet. Sen inom 30 dagar måste du registrera programmet så funkar det för alltid. Laddade ner det för drygt en vecka sen så det bör funka lika nu.
 
smurfen72 skrev:
autocad är ju svindyrt.
Jag tror en Autocadlicens går på ca 60'
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.