Hejsan!

Vet inte riktigt om jag skriver i rätt tråd, men hoppas det. Vi har köpt vårt första hus och flyttar in 1/9. Nu har vi bestämt oss för att bygga ut ett rum, där de nu har en altan (så grunden är redan gjuten), vilket innebär att vi vill komma igång och börja bygga ganska fort när vi väl får huset. För att göra detta behövs bygglov, och till det behövs ritningar. Kan man få tag på ritningar redan nu? Vart? Hur gör man? :D

sen har vi även tänkt bygga ut huset på ena sidan, förlänga huset. Detta har vi inte tänkt göra än på något/ några år. Är det lämpligast/ lättast/ billigare att ansöka om bygglov till alla delar samtidigt eller ska vi börja med att bara ansöka om den nyvarande altanen?

Vi tänkte även flytta på köket, är detta något man ska söka bygglov om?

Tack så mycket!

// Annica:)
 
Hej

Mitt råd är att söka bygglov för så mycket som möjligt på en gång. Det gäller ju (oftast) i fem år. Skulle man sen ångra sig kring detaljer under resans gång brukar det räcka med att ha en bra dialog med kommunens handläggare. När fem år har gott vill en del kommuner ha in relationshandlingar.

Vad gäller ritningar kan du antingen göra dem själv eller köpa tjänsten. Arkitekter kan vara dyrt men det finns ju andra firmor som gör ritningar till betydligt lägre priser.

Vet en firma i Skövde tex...

mvh Wasa
 
Tack för svaren!
Vi hade tänkt rita själva, men vart kan man få tag på en ritning på det befintliga huset? Vi hade också tänkt söka allt på en gång, bara för att det känns lättast.

// Annica
 
Kolla med kommunen om dom har gamla bygglovshandlingar kvar... Eller också mäter ni upp å ritar upp huset. Kan vara bra att ha ordentliga ritningar för framtiden.

Mvh Wasa
 
Vad kan det kosta att rita upp helt nya ritningar plus den blivande utbygnaden?
 
Oj ingen aning... Du får nog kolla runt lite med olika arkitekter och andra firmor.

En kollega till mig har haft en firma hemma som byggt om en del. Jag vet att dom gör ritningar oxå.

Vet inte om man får skriva firmanamn här så jag skickar ett meddelande istället...

mvh Wasa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.