Hej!
Är det någon som vet var jag hittar ritningar på diverse möbler? Kökshyllor, skåp, bänkar, etc, etc. Helst ska det vara möbler i äldre stil. Tips på böcker? Nätet? Har hittat några PDF:er på nätet, men dessa var mer för det amerikanska hemmet. Skulle vilja ha ritningar på den svenska möbelstilen.

Tackar på förhand!
 
Linköpings universitet driver Carl Malmsten möbelsnickeriutbildning på Tjärhovsplan i Stockholm. De kan ju möjligen ha ritningar. Ring dem och fråga. Annars är väl en möbelsnickeriutbildning någon annanstans en möjlighet.
 
Tackar för ditt svar!
Låter som en bra idé. Ska ringa till dom och höra vad de säger...
 
Carl Malmsten arkivet finns i Sikla. Det är ganska restriktivt hur man får använda hans design pga mönsterskydd odyl, men för eget bruk borde det vara helt OK.
/B
 
bengtn skrev:
Carl Malmsten arkivet finns i Sikla. Det är ganska restriktivt hur man får använda hans design pga mönsterskydd odyl, men för eget bruk borde det vara helt OK.
/B
Nu vill jag inte leka besserwisser, men mönsterskydd varar som längst i 25 år och eftersom Malmsten gick bort för mer än 25 år sedan borde det inte vara några problem ur den synpunkten. Men att kalla sina alster för "Carl Malmsten" blir ett problem om varumärket är registrerat (vilket jag antar att det är). Ett varumärke kan vara registrerat i princip hur länge som helst, så länge det förnyas vart 10:e år.
 
bygga_bo skrev:
Nu vill jag inte leka besserwisser, men mönsterskydd varar som längst i 25 år och eftersom Malmsten gick bort för mer än 25 år sedan borde det inte vara några problem ur den synpunkten. Men att kalla sina alster för "Carl Malmsten" blir ett problem om varumärket är registrerat (vilket jag antar att det är). Ett varumärke kan vara registrerat i princip hur länge som helst, så länge det förnyas vart 10:e år.
Det är ju knappast att vara besserwisser om man har en berättigard och kritisk synpunkt. Så vitt jag förstår är det ganska luddigt med design - varumärke - copyright - mönsterskydd och dess ägande.
Jag syftade mest på denna sida på www.carlmalmsten.se där man nämner licencierade tillverkare som betalar royalty för att använda designen.
/B
 
Okej, det kanske var en dålig idé. Jag tänkte faktiskt inte på det där alls, utan bara på att det var en möbelsnickeriutbildning med viss inriktning (svensk design).

Då kanske det trots allt är lättare att kontakta någon annan möbelsnickeriutbildning då.
 
Ga pa antikbutiker och fota/rita av? Alt. kop en antik stol, kopiera och mangfaldiga, salj sedan originalet. Alt. ta ett sommarjobb pa McDonalds, anvand lonen till att betala ngn snickarverkstad i Kina att ta fram mobler specialgjorda for dig, det blir nog kostnadseffektivt och snabbt.
 
Att kopiera en befintlig möbel är verkligen en bra skola i att förstå komposition och proportioner.
 
Tokyoboy skrev:
...Alt. ta ett sommarjobb pa McDonalds, anvand lonen till att betala ngn snickarverkstad i Kina att ta fram mobler specialgjorda for dig, det blir nog kostnadseffektivt och snabbt.
Snabbt? De som jobbar seriöst med utkontraktering/import lägger ner MYCKET tid på att hitta leverantör med rätt kvalitetskrav. Känns som att gå över oceaner efter vatten, det är ju inget nytt Ikea som ska grundas vad jag förstår.

Kul med udda idéer dock!
 
bengtn skrev:
Det är ju knappast att vara besserwisser om man har en berättigard och kritisk synpunkt. Så vitt jag förstår är det ganska luddigt med design - varumärke - copyright - mönsterskydd och dess ägande.
Jag syftade mest på denna sida på www.carlmalmsten.se där man nämner licencierade tillverkare som betalar royalty för att använda designen.
/B
Nej, det har du förstås rätt i. Jag kände bara att kommentaren kanske var lite dryg ;)

När det gäller royaltyn så avser den enligt sidan du länkar till "licenstillverkning och marknadsföring". Jag kan inte se varför man skulle behöva betala royalty för en design som inte längre är mönsterskyddad, så I praktiken betalar man en licenskostnad för att få använda varumärket Carl Malmsten (dvs en del av marknadsföringen - i dessa sammanhang ofta en av de viktigaste delarna).

PRV har en hel del information om mönsterskydd, varumärken osv om du vill läsa mer. Kolla tex:

http://www.prv.se/Design/
http://www.prv.se/Varumarke/

I varumärkesregistret (http://wwwm.prv.se/vmf/) kan man se att Carl Malmsten är ett registrerat varumärke i Sverige. Det är även EU-registrerat enligt OHIM:s databas (http://oami.europa.eu/CTMOnline/RequestManager/en_Result_NoReg#).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.