Jag tänkte bygga en friggebod med pulpettak och undrar därför om någon har ritningar på en sådan. Jag är inte låst vid några mått, men tänkte att jag skulle ha två dörrar på ena långsidan.
 
Tyvärr kan jag inte bistå med några ritningar, men exakt det är jag själv ute efter. Tänker maxa på 15 kvm inför nästa år, och hoppas lagändringen går igenom. Kan ju försöka hålla ditt nick i åtanke om jag dyker på något. Du får gärna göra det samma!

/alacs
 
Tyvärr har Skogsindustrierna-Byggbeskrivningar inga förslag på Friggebod med pulpettak, vad jag kan se. Söker själv efter ritningar till en bod med måtten längd ca 4,6 och bredd ca 3,2m. Tar mycket gärna emot råd tips på vad man hittar dessa ritningar. Beträffande storleken på friggeboden (15m2) så har jag fått veta att en proposition är lagd för regeringens godkännande, kommer tydligen att tidigast att gälla from årskiftet.
Deralte
 
Ett sånt projekt är ju rätt lätt att rita själv. Kola deras carport, den finns i en bredd av 3 213 mm och har pulpettak (har själv byggt en sådan) Där får du tips om dimensionering. I stället för 95*95 stolpar så kan du ju använda 95*45 reglar och sätta dom cc 600 eller liknade.

/fredrik
 
  • forr.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jessica:

Vad ligger materialkostnaden på för "Finja-boden"???
 
Deralte skrev:
Tyvärr har Skogsindustrierna-Byggbeskrivningar inga förslag på Friggebod med pulpettak, vad jag kan se. Söker själv efter ritningar till en bod med måtten längd ca 4,6 och bredd ca 3,2m. Tar mycket gärna emot råd tips på vad man hittar dessa ritningar. Beträffande storleken på friggeboden (15m2) så har jag fått veta att en proposition är lagd för regeringens godkännande, kommer tydligen att tidigast att gälla from årskiftet.
Deralte
Det går bra att bygga en med pulpettak istället. Jag skickade in en fråga till Skogsindustrierna enligt nedan baserat på den ritning/broschyr som fanns tidigare:
Fråga: Hej, tänkte bygga Enkelboden 19 med angivna mått fast med pulpettak 20 grader. Takbeläggning Benders 1-kup. betongtakpannor, vikt 40kg/m2. Är föreslagen dimensionering med plintar och takstolar tillräcklig för betongpannor för snözon = Stockholm?

Svar:
Det är inga problem med plintarna men om man väljer att göra ett pulpettak med takpannor så måste dimensionen av takbalkar ändras. Använd 45x220 mm K24 takbalkar som placeras med centrumavstånd 1200 mm.

Svar lämnat av: Johan Fröbel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.