Bör man ha en ritning på sin lilla utbyggnad?
Vi tänkte göra en utbyggnad i vardagsrummet som innebär att flytta ut de tre fönster vi har ca 1,8 cm ut från fasaden. Därtill kommer ett extra fönster på vardera kortsida.
Det behövs också muras upp till golv nivå ca 2 meter.
Har ni något bra tips på ritprogram isåfall?
 
Alltid bra att göra en ritning. Jag har använt google sketchup mycket. Ganska lätt att lära sig. Kostar visserligen men det finns ju också på the piratebay gratis :).
 
Ska ni flytta fönster 1,8cm lär ni inte behöva ritning.... ;)
Sätt dig ner med snickaren om det är en mindre firma och gör en ritning/skiss ihop så båda förstår vad som gäller.
Att göra en egen ritning kan göra det klurigare att läsa, det är en mindre vetenskap att göra bra ritningar men gör du en så gå verkligen igenom den med han som ska läsa den. Det är lurigare än man tror att måttsätta osv. Tycker du att det är roligt så är det klart att du ska rita, men om inte det så tror jag det går snabbare och blir bättre att göra för hand ihop med snickaren.

Ska du ha program är mitt favorit för enklare ritningar A-Cad LT. lättarbetat och hur mycket funktioner man vill om man verkligen vill.
 
Tack för svar Sventeman, det känns som det blir krångligare än vad det är när man ska få ner det på papper.
Jag får kolla vad snickaren tycker helt enkelt. Det är ju en enkel förändring som ska göras.
 
huggan skrev:
Kostar visserligen men det finns ju också på the piratebay gratis :).
Om man går till utgivaren i stället för att slentrianmässigt leta efter olagliga och potentiellt infekterade piratkopior på Pirate Bay så upptäcker man faktiskt att Google SketchUp är gratis även från Google.

Det är endast Pro-versionen som kostar pengar, och extra-funktionerna i Pro klarar de flesta sig utan. Jag är själv betalande användare av Pro sedan flera år, men använder egentligen bara Pro-funktionerna vid myndighetskontakter (Layout för bygglovsritningar o dyl).

/fth
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.