Har lagt upp lite här om mitt värmesystem som är något utdaterat, har fått hjälp med att tips om motdragslucka vilket jag monterat och har fått upp brinntiden någon timme :)

Så här tokigt? är det draget, antar att det fanns en tanke redan då på 40-talet när det byggdes, men det känns ineffektivt draget då element går på samma som förrådsberedare och den gamla shunten är fastrostad.

Ritningen är kanske inte exakt som bilderna men sitter i rätt turordning i alla fall, första gången jag gör något liknande i paint :x

ritning pannrum.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


f4684aa7-47e3-4c06-8d08-6d4c4c3c5235.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

e1b34b40-2811-4a15-8dda-719e6e24a851.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

99082cba-da2d-4aed-981b-a891301a2d5c.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad kan man göra, hur kan man göra och är det möjligt att slå på tankar som det står, jag misstänker att det stått en stor tank med en doppvärmare i på 40-50-talet enl. ritningen. Detta då jag hittat en anteckning på isoleringen där rören går precis där det är avsågat.

Och vidare, är det en helt tokig dragning de gjort på den tiden? Måste jag kapa bort allt och dra om tro.
Alla rör är i stål, från dimensionerna 3" vid panna och shunt ner till 1 1/4" och vidare ner på 1" osv. Inte de vanligaste rörtänger går på dessa. :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.