Är det någon som vill delge sin ritning för FTX-ventilation, där dimensioner och aggregat är specade? Huset är 175 m2. Har fått in offerter men vill kunna räkna på mtr ifall det lönar sig att beställa själv på nätet.
Mtr var satt till 40-45 tusen exklm.
 
Hur tänker du?

Om du menar att du ska köpa materialet och ventfirman ska montera det, så tror jag inte de går med på det. De vill nog sälja det de ska montera.

Om du tänker att du ska köpa materialet och installera allt själv så blir det nog billigare än dina offerter.

Finns bra sidor på nätet som säljer kompletta kit med ritningar och det du behöver.

Installations hjälp finns det massvis med trådar om på detta forum.
 
Installera själv, men det är svårt att räkna ut pris då en dimension större (aggregat, rör, isolering ventiler mm.) kan skilja en 10-tusing eller mer. Som jag har förstått så ligger jag på gränsen mellan litet o stort hus (ex. så rekommenderar endel Systemairs VR400 och andra VR 700). Så en ritning hade varit värdefullt (även om det inte är exakt) så borde det gå att räkna ut ett hyfsat korrekt mtr. pris.
 
jasfolas skrev:
Är det någon som vill delge sin ritning för FTX-ventilation, där dimensioner och aggregat är specade? Huset är 175 m2. Har fått in offerter men vill kunna räkna på mtr ifall det lönar sig att beställa själv på nätet.
Mtr var satt till 40-45 tusen exklm.
Har du kollat med Alig? Det är prisvärda, kan du få både ritning och material.
 
jasfolas skrev:
Är det någon som vill delge sin ritning för FTX-ventilation, där dimensioner och aggregat är specade? Huset är 175 m2. Har fått in offerter men vill kunna räkna på mtr ifall det lönar sig att beställa själv på nätet.
Mtr var satt till 40-45 tusen exklm.
Vilken nytta skulle du har av nån annans ventilationsritning? Det måste i så fall vara någon som har ett exakt likadant hus som du.
 
En villa på 175 m2, med 4 Sov och 2 bad, ja det kanske inte är så många som bygger en sådan nuförtiden?
 
jasfolas skrev:
En villa på 175 m2, med 4 Sov och 2 bad, ja det kanske inte är så många som bygger en sådan nuförtiden?
Vad det där ett försök att vara ironisk? Eller menar du att det finns EN ventilationsritning för 175m² hus med fyra sovrum och två badrum, och den används till alla dessa? Oavsett dimensionerna och formen på huset, rummens storlek och placering eller FTX-aggregatets placering?
 
Håller med andersmc, det ger väl i princip inget att använda nån annas FTX ritning?!

Beroende på hur huset ser ut så dras rören olika, ventilerna placeras olika, till och frånluft placeras på ett sätt som är anpassat för husets planlösning, FTXens placering påverkar ju rörens längd osv...

Jag hade nog kontaktat ett företag som sysslar med FTX och frågat vad dom skall ha för att dimensionera systemet, utan att du förbinder dig att köpa därifrån.

Jag tror inte jag hade litat på min förmåga att beräkna och balansera ventilationen i ett hus...
 
Den stora kostnaden i sammanhanget är ju inte rören och ventilerna utan själva FTX-aggregatet. Jag fick en offert med vad Alig kallar takpris på en anläggning till ett enplanshus på 170 m2. De har räknat med 4 frånluftsventiler och 5 st tillluftsventiler. Aligs takpris ligger på 37000:- inkl moms för materialet. Det som tillkommer är isolering och den ligger på 530:-st. (1 rulle räcker till 2 meter 160-kanal resp. 3 meter 125-kanal). Jag räknar uppskattningsvis på en total rörsträcka av 50 m.
 
skönt med en installatör som gör allt, som man sedan har garanti hos. Känner inte din snickare någon vent kille som kan ge ett bra pris?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.