Hjärtat i värmesystemet för huset vi just börjat bygga ska vara en ack-tank på ca 1000 l. In till den ska kopplas en vattenmantlad vedkamin och solfångare, ut tappvarmvatten, radiatorer, värmebatteri i FTX och golvvärme i badrum. En elpatron (4,5 kW) är tänkt för back-up. För att inte störa skiktningen har jag tänkt mig en helt tom tank (utan slingor eller beredare), tappvatten från en tappvattenautomat och solvärme in via solladdare. Utrymmet där tanken ska stå är rätt litet, så en tank med kvadratiskt tvärsnitt med ung. mått 2100x700x700 ställd i ett hörn skulle vara perfekt! Jag har tänkt att beställa en sån tank men vet inte på vilka höjder olika in och utlopp och elpatron ska vara, vet inte heller vilka gängor och så anslutningarna ska ha! Finns det nån litteratur eller site som beskriver design av ack-tankar, eller finns det någon annan som kan hjälpa mig?
Tacksam för info
Stenper
 
Tankar som inte är runda är (mycket) dyrare än runda (Speciellt den tanken på bilden ...), Billigast och bäst är antagligen att måttbeställa den eller de största oisolerade runda tank du kan få in i utrymmet (Glöm ej sådant som reshöjd och dörrar etc på vägen in), sen bygger du en låda ("innervägg") runt tanken som du fyller med isolering.. Ev flera runda tankar som sammankopplas.. En rund oisolerad tank på höjden 2,1 & diameter 0,35 som din plats tillåter blir 800 liter om den fyller ut hela dina 0,7*0,7*2,1m. men sen skall det ju isoleras och tanken manövreras på plats.... Har man fler oisolerade tankar parallellt kan man ju sätta dem dikt varandra innan man isolerar, så platsen som går åt blir mindre än två isolerade tankar.

Vad gäller anslutningar så har väl de flesta elpatronerna DN50/2" gänga. Och DN25/1" rör brukar vara tillräckligt för de andra anslutningarna. Sen tillkommer kanske några DN15 muffar för termometrar etc, liksom avtappning längst ned
Har man tillräckligt stora muffar kan man ju alltid förminska röret med en bussning, det är värre om det blir tvärtom...

. Kolla runt lite på acktankar på nätet, det brukar finnas ritningar. Placeringen av elpatronen bör vara högt i tanken. Du tar ju ut all värme på toppen när du inte har ngn beredare eller slingor i den. Man kan trixa på rätt bra med olika in- och utkopplingar av solladdaren också , liksom placering av radiatorreturen som kanske inte skall vara längst ned i tanken eftersom solen kanske kan värma tappvarmvattnet litet när det är kyligt/mulet, medans radiatorreturen ligger högre i temp från början än tappvattenautomatens retur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.