Skickade in bygglovshandlingar och fick tillbaka att tomten omöjligt kan vara så jämn som jag ritat. Har nu ritat in lite nivåskillnad så de blir nöjda. Någon som har ett exempel på hur det kan se ut på en ritning med en ojämn tomt?

Sen pratar de om utsättning av hus. Jag vet inte exakt på metern var allt kommer vara utan det kommer säkert ändra sig någon meter eller så inte mer. Då är frågan eftersom de envisas med att allt ska sättas ut ändå så borde det gå att flytta någon meter själv sedan utan att det är katastrof?
Eller ska jag flytta som jag vill ha det sen och sedan skicka in ändringen?

Ingen större förändring utan fortfarande minst 10m till några tomtgränser och jag har inga grannar boende närmre än 500m.
 
Rent spontant känns det lite löjligt.
Jag fick också backjobb på marklinjer, och att det skulle vara utmärkt på bygglovsritning en sockelhöjd.
Sen när utstakningen gjordes så sattes iaf en höjd genom en dialog med mig och utstakaren(? heter det så, haha). Huset flyttades lite bakåt, osv.

Jag tror, att för en del är dessa papper jätteviktiga, men för andra, som är mer ute i verkligheten så är det inte så noga, utan man tittar på plats vad förutsättningarna säger för en bra placering. Men de som granskar bygglovet måste ju ha nåt att titta på också ;) .

De kontakter jag har haft säger att flytta nån meter hit eller dit gör inget, så länge man håller sig tillräckligt långt från tomtgränser och andra styrande områden.

När det sen är färdigbyggt görs en ny mätning för att fastställa att, ja, här står det, och så ritas det in på karta.

I mitt fall blev det inga stora förändringar, flyttade in garaget ~0,3m till från tomtgräns för att vara på säkra sidan, ändrade från 3,5m till 4,3 mellan garage och hus.
Under bygget av garaget har en gångdörr flyttats från en gavel till en av långsidorna, en bred bilport istället för två "vanliga".

Detta kommer av mig hanteras som en relationsritning till kommunen.
Vid behov körs det som en "ändring av gällande lov" och det är inte så blodigt dyrt som bygglovet var...

Men så är det när man bygger i lösvirke i egen regi, skillnad när det kommer ett hus färdigt...
 
Redigerat:
JOW skrev:
Rent spontant känns det lite löjligt.
Jag fick också backjobb på marklinjer, och att det skulle vara utmärkt på bygglovsritning en sockelhöjd.
Sen när utstakningen gjordes så sattes iaf en höjd genom en dialog med mig och utstakaren(? heter det så, haha). Huset flyttades lite bakåt, osv.

Jag tror, att för en del är dessa papper jätteviktiga, men för andra, som är mer ute i verkligheten så är det inte så noga, utan man tittar på plats vad förutsättningarna säger för en bra placering. Men de som granskar bygglovet måste ju ha nåt att titta på också ;) .

De kontakter jag har haft säger att flytta nån meter hit eller dit gör inget, så länge man håller sig tillräckligt långt från tomtgränser och andra styrande områden.

När det sen är färdigbyggt görs en ny mätning för att fastställa att, ja, här står det, och så ritas det in på karta.

I mitt fall blev det inga stora förändringar, flyttade in garaget ~0,3m till från tomtgräns för att vara på säkra sidan, ändrade från 3,5m till 4,3 mellan garage och hus.
Under bygget av garaget har en gångdörr flyttats från en gavel till en av långsidorna, en bred bilport istället för två "vanliga".

Detta kommer av mig hanteras som en relationsritning till kommunen.
Vid behov körs det som en "ändring av gällande lov" och det är inte så blodigt dyrt som bygglovet var...

Men så är det när man bygger i lösvirke i egen regi, skillnad när det kommer ett hus färdigt...
Våra uppfattningar är väldigt lika då med andra ord. Jag får känslan att någon ska känna att sitt jobb är viktigt därför får man lite mothugg.

Jag försökte förklara att jag inte vet exakt hur allt kommer vara för än jag kommit längre men det kunde de inte förstå. Man måste ju veta allt från början var i princip svaret. Verkligheten är en annan när man gör mycket själv. Men nu kör jag på linjen att bara få in något så de blir nöjda sen ändrar jag efterhand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.