Hejsan

Har sökt förhandsbesked på att bygga en enplansvilla med enskilt vatten/avlopp och ritat ut vart jag tänkt placera brunnen och minireningsverket och fått besked om att komplettera, med att rita in avlopp och brunn på 5 närliggande fastigeter. (Inga av grannarnas brunnar ligger närmre avloppets utsläppspunkt än våran)

Är detta vanligt förfarande ?
Verkar konstigt att gå runt till eventuellt blivande grannar och fråga vart deras brunn/avlopp ligger.
 
Claes Sörmland
P PontusPontus skrev:
Hejsan

Har sökt förhandsbesked på att bygga en enplansvilla med enskilt vatten/avlopp och ritat ut vart jag tänkt placera brunnen och minireningsverket och fått besked om att komplettera, med att rita in avlopp och brunn på 5 närliggande fastigeter. (Inga av grannarnas brunnar ligger närmre avloppets utsläppspunkt än våran)

Är detta vanligt förfarande ?
Verkar konstigt att gå runt till eventuellt blivande grannar och fråga vart deras brunn/avlopp ligger.
Japp, det är typiskt något som kommunens avloppshandläggare vill titta på. Det handlar främst om att din utsläppspunkt samt reningsverk inte ska riskera att sabba grannarnas brunnar. Här finns regelverket: https://www.havochvatten.se/hav/vag...vlopp/bedomning/platsens-forutsattningar.html

Kommunen har dokumentation gällande grannarnas avlopp, bara att ringa miljönämnden och begära ut de offentliga handlingarna för respektive grannfastighets avloppstillstånd. Finns de inte där så är de olagliga avlopp och då behöver du inte bry dig om dem. Brunnarna finns ofta (men inte alltid) i SGUs brunnsregister.

https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html
 
Stort tack för länken, där fanns med 3 av 4 brunnar

Det är precis vad jag menar är konstigt, att befintliga avlopp borde kommunen redan ha koll på, verkar konstigt att begära ut uppgifter för att sedan skicka tillbaka dem, men jag får väl kontakta dem imorgon

Mvh
 
Claes Sörmland
P PontusPontus skrev:
Stort tack för länken, där fanns med 3 av 4 brunnar

Det är precis vad jag menar är konstigt, att befintliga avlopp borde kommunen redan ha koll på, verkar konstigt att begära ut uppgifter för att sedan skicka tillbaka dem, men jag får väl kontakta dem imorgon

Mvh
Det handlar om att avloppshandläggarna på kommunen enbart prövar de handlingar som du lämnar in. De lägger inte egen tid på att samla material.
 
Aha, förstår

Får forska vidare lite till då
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.