Har lite funderingar på att rite ett eget hus o har tänkt att ta hjälp av en arkitet, finns det ngn härute som kanske har ngn bra/dålig erfarenhet av detta ?

Förslag på arkitekt firma man kan ta kontakt med?


Var inne o läste lite om ngn som hade köpt ett hus av sverige stugan, o det hade tydligen inte vart ngn höjdare. Vi var själva på hus expo för några veckor sedan o kom i kontakt med dom, o enl "tanta" i stugan där så lät det ju väldigt trevligt, o att dom mer än gärna hjälper till att ritar ett hus....


Tacksamm för råd o tips, på vad man ska tänka på o akta sig för...
 
Jag såg att Brygghuset Arkitekter i Stockholm gav en timmes kostnadsfri rådgivning och det utnyttjade jag hänsynslöst. Jag vet inte om de fortfarande har det erbjudandet, men jag fick en hel del tips och de gav ett seriöst intryck.
http://www.brygghusetarkitekter.se/
 
VARNING SVERIGESTUGAN!
Det är i samma fallgrop som Helena ramlade i.
De lät väldigt hjälpsamma och trevliga och resultatet blev en katastrof !
Du kan läsa en redogörelse här på froumet och på hennes hemsida.

Att rita huset själv är ingen konst egentligen. Det behövs lite fantasi och att man vet hur många rum man vill ha och i vilken storlek.

Problemet kommer sen i att hitta någon som vill bygga det.

Av de hustillverkare som säljer "kataloghus" fick vi svar av bara två, en hade gjort om hela planlösningen :-/

Av dom kataloghus vi var intressrade av, kunde vi ändra planlösningen i ickebärandeväggar hur lätt som helst.
När vi önskade att flytta yttreväggar eller bärandeväggar, blev det stopp.

Därför bestämde vi oss för att rita själva.

Just idag började de att montera ytterväggarna (betong) och är jätte nöjda med vår val. Huset ser rejält ut på nåt sätt.
 
Att rita själv kan verka omöjligt till en början men jag kan lova att det är riktigt roligt/nyttigt. Det är dock bra om processen får ta sin tid, du/ni kommer säkert att ändra er ett antal gånger under resans gång.

Vi har också ritat själva och har väl kommit i mål nu efter 12 månaders ritande. Vi har också varit i kontakt med några arkitekter men har väl inte känt att personkemin har funkat så där klockrent...Vi har dock inte gett upp helt ännu utan kommer att träffa 2 till under nästa vecka, så vi får se om någon av dem kan rekommenderas ;) Det är mest frugan som fortfarande känner sig något osäker, själv har jag ritat klart ;D och koncentrerar mig mer på bygggförberedelserna just nu.

Så släpp loss kreativiteten och glöm inte bort att det är bara du/ni som verkligen vet hur ni vill bo i framtiden!!!
 
Du kan ju alltid leta fram ett kataloghus och börja ändra. Det gjorde vi, på inrådan av medlemmar på detta forum! Att börja med ett blank A4 papper hade jag nog inte fixat.

Vi utgick från ett Trivselhus och har med hjälp av deras säljare och arkitekter filat på det i tre månader nu. Ska precis skriva kontrakt och söka bygglov.

Vi fick flytta tak, väggar (inner-, ytter-, bärande och icke bärande) och fönster hur mycket vi ville inom tekniska möjlighetens gränser.

Kikade på våra ritningar och jämförde med originalhuset i katalogen och det är inte mycket kvar...

Berit
 
För vår utbyggnad (+ 120 kvm) så började vi med att rita själva tills vi var nöjda med resultatet. Vi hade rätt klart för oss hur huset skulle se ut efter om- och tillbyggnaden, vilken stil osv. Därefter kontaktade vi en arkitekt som ritade upp huset utifrån våra skisser. Hon gjorde ett flertal ändringar på saker/lösningar som vi själva aldrig hade tänkt på.

Vi hade säkert klarat av att rita upp våra bygglovsritningar själva, men tyckte det kändes bra att låta en arkitekt göra det och komma med synpunkter på hur vi ritat (vilket hon gjorde). Det var värt pengarna så att säga, dessutom gav arkitekten oss svar på en mängd olika frågor som vi hade.

Huset ska nu byggas om och till i lösvirke.
 
Just nu så håller vi på att kollar igenom tidningar o klipper o har oss på lösningar som vi gillar. Sen så är man ju stamkund på hus expo o springer där för att kolla på div lösningar.
När vi går till arkitekten sen så kommer dom få en plast kasse med bilder på lösningar o sedan jobba sig vidare därifrån. Vi får väl se hur glada dom blir över det *skrattar* men en sak är ju säkert man ska nog försöka få lite fria konsult timmar först o se att allt stämmer =))
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.