Dåligt påläst på nyare betonghus, mest pga två små som utöver renoveringarna i 30-talshuset vi nu sålt tagit all tid.

Så, experter, vad finns att säga om nedan, är det "riskfritt"?
--
Byggnadsår: 2009
Grundläggning: Betongplatta
Stomme: Betong
Fasad: Puts
Fönster: 3-glas
Bjälklag: Betong
Tak: Betongpannor
Utv.plåtarbete: Plåt
Uppvärmning: Ytjordvärme, vattenburen golvvärme. FTX-system
--

Exempelvis, enstegstätad putsfasad är väl inget bekymmer på ett betonghus?
Något man bör tänka på att kolla upp vid visning/besiktning?
 
Det finns ju en del med stora brister i isoleringen. Har funnits en del trådar här om det. Där köldbryggor, ev. i kombination med brister i ventillationen gett kondens på väggar inomhus med mögel som effekt.

Men det är nog ett rätt ovanligt problem, man kan ju vara uppmärksam på tecken på nymålade väggar, tak osv. Det borde inte behövas i ett så nytt hus.

Annars är det väl risk för samma fusk som i många nybyggen i framförallt badrum. Kolla yttertaket, är det låglutande så gäller att det är gjort med rätt material, försök vara uppmärksam på ytor innanför ev anslutning av takupa till tak, balkonger mot fasad osv.
 
Jag ser att det verkar gälla Skåne, där har varit ett flertal extremt oseriösa stenhusföretag verksamma under den aktuella tiden, jag tror att de värsta gått i KK. De skandalbyggen som de skapade tror jag mest var problem för beställarna, typ att det tog 4 år att färdigställa osv. Men att slutresulatet var rätt OK.

Där är en dansk firma igång nu som enl. en tråd verkar ha lyckats skapa problem liknande enstegstätningen fast i ett rent stenhus, en bedrift...
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
"Stomme Betong" behöver inte betyda att alla ytterväggar är betong. Kan vara utfackningsväggar i trä med puts och då kan de vara enstegs. Så banka lite i alla ytterväggar på visningen eller kolla upp konstruktionsritningarna innan på stadsbkontoret.
 
Jag håller också med om att det saknas information kring ytterväggarnas konstruktion. Är det bara utfackningsväggar mellan betongpelare? Var sitter isoleringen och vad är putsbärare?
 
Ytterväggarna består, inifrån och ut, av:
Betong
Isolering
Lättbetong
Puts

Det blev köp, och vi känner oss väldigt nöjda.

Besiktning bokad, självklart!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.