Hej, jag håller på att dra nya rör till radiatorerna i huset eftersom dom går under golver i källaren vill jag ha nya fräscha innan det nya golvet läggs.

De gamla järnrören gick i ytterväggen (se bild) ytterväggen utgörs av 30 cm siporex element, kanalen tycks vara ca 10cm djup. Den är "spacklad" med någonting som påminer om själva siporexen, dock inte fullt lika porös som just siporexen.

Är det bara att hacka fram rören och dra nya rör för att sen sätta igen med ett cementbaserad spackel typ laga vägg från finja?

Vill undvika att entreplanet kommer ner i källaren..

/Andreas

• Uppbruten vägg och golv som avslöjar gamla rörledningar, omgivna av grus och byggavfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Följer du dom gamla rörens vägar finns ingen risk , men då ska du ha prisolrör ( dom med vit plast på )
koppar mår inte bra av ha kontakt med bruk , sedan det med skarvar i golv , det får man ha på värme .
Men rekommenderar till att hårdlöda eller mjuklöda skarvarna , inga klämrings eller pressgrejer

S skutten11 skrev:
Följer du dom gamla rörens vägar finns ingen risk , men då ska du ha prisolrör ( dom med vit plast på )
koppar mår inte bra av ha kontakt med bruk , sedan det med skarvar i golv , det får man ha på värme .
Men rekommenderar till att hårdlöda eller mjuklöda skarvarna , inga klämrings eller pressgrejer
Jag antog att det skulle vara ok. Man får väl anta att rören är monterade efter att bjälklaget plus ytterväggarna på entreplanet var på plats.

Jag ska köra pex med skyddsrör, så inga dolda skarvar.

Har du tips på lämpligt spackel om inte finjas laga väg är vettig till detta?

/Andreas

S
Du kan ta vad du vill och putsa med , när du lägger dom i väggen kommer dom att vilja gå ut
( det finns ett minne i alla plaströr , dom vill gå tillbaka som rulle ) sätt några 4 tum galvade snett , ett kors blir över röret och putsa då blir dom kvar på plats
Ett annat tips är att värma dom genom att spola i varmvatten och plugga änderna
( kan vara lite blött vid kap , men dom blir riktigt snälla då

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
S skutten11 skrev:
Du kan ta vad du vill och putsa med , när du lägger dom i väggen kommer dom att vilja gå ut
( det finns ett minne i alla plaströr , dom vill gå tillbaka som rulle ) sätt några 4 tum galvade snett , ett kors blir över röret och putsa då blir dom kvar på plats
Ett annat tips är att värma dom genom att spola i varmvatten och plugga änderna
( kan vara lite blött vid kap , men dom blir riktigt snälla då

Kanon! Tackar för hjälpen!

/Andreas

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.