Hej, Jag kan tänka mig att denna fråga varit på tapeten tidigare men här kommer den ändå.
Har precis rivit ut gamla köket och reglat upp med spånskiva för att göra det enklare med montering av nya bänkskåp / överskåp (väggen bakom är från tidigt 1900-tal med vass som stabiliseringsmaterial).
Min fråga är, behöver jag dra upp renoveringsgips också eller kan jag kakla direkt på spånskivan? Vet att åsikterna går isär men skulle vilja göra nån sort riskanalys ifall jag skippar gipset.

Tack på förhand/
Kristoffer
 
Mitt kök var ca. 10 år gammalt när de första kakelplattorna började falla ner från spånskivan.
När jag renoverade satte jag gips och primer vilket borde hålla bättre. Jag räknar med att ett kök ska hålla 20-25 år.

 
optimum
Håller på att renovera mitt kök. Gamla kaklet satt på spånskiva med ett gummiliknande lim. Försökte få ned plattorna med kuggmejsel och slägga då "smidiga" metoden med kofot inte gick. Fick ge upp då jag fått ned 1/3 del med halva spånskivan på flera ställen. Fick riva ned spånskiva och sätt upp ny. Så visst går det sätta på spånskiva bara man har rätt lim. Hade inget problem med fogar som sprack. Köket var 20 år och har hållt bra.

Ta bara reda på rätt lim i affären så går det nog bra.

mvh Roland
 
sigpl skrev:
Mitt kök var ca. 10 år gammalt när de första kakelplattorna började falla ner från spånskivan.
När jag renoverade satte jag gips och primer vilket borde hålla bättre. Jag räknar med att ett kök ska hålla 20-25 år.
Blir ju lite orolig när du skriver detta. Kaklade syrrans kök på primad spån för några år sedan. Kanske ska be dem flytta snarast. ;) Va inte jag som köpte några grejer till kalklingen som tur va utan de köpte fix och fog på samma ställe som de köpte kaklet och jag vet att de sa att det skulle sättas på spån. Då fick de rådet om att prima dubbla gånger för att spånet inte skulle torka ut fixet för fort.
 
optimum
Ska man sätta på sten eller gipps så funkar fix. SKa man sätta på spånskiva eller annan träskiva ska man ha speciallim.
Mitt satt som bomben.
Kolla bilden med amatören (jag) som försöker få ned det gamla :)
 
Har samma erfarenhet - liten kaklad yta över handfatet på gästtoaletten skulle ner. Det var kakalat direkt på spånskiva för ca 35 år sedan men katten vad jag fick slita! Stora gropar i spånskivan innan jag fick bort de gamla plattorna. Bara en av 20 plattor gick att få ner hel....

Ingenjören
 
Då kan man ju sammanfatta

Fix / fel lim - betydande problem
Rätt lim - inga problem

 
Tack för alla kommentarer. Bestämde mig ändå för att dra upp renoveringsgips på spånskivorna. Just to be safe :)

Frågan är nu, hur mycket underarbete behöver jag egentligen göra på gipsskivorna innan jag sätter kaklet. Alla skivor kommer ju vara helt dolda av antingen kakel eller överskåp /underskåp.

mvh/
Kristoffer
 
Primer.

Har du stora plattor behöver du inte göra mer. Ska du sätta mosaik, så bör du spackla upp fogarna mellan gipsskivorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.