Hej,
Vårt lilla badrum på öp är i pipen för renovering. Tjoho, cant wait (ironi).

Det är snedtak och det skulle eventuellt bli betydligt bättre om man bytte det nu befintliga lilla takfönsteret mot två större velux. Jag undrar då vad ni visa tror om att ha ett sådant takflnster nära duschen? Min bedömning är att inget vatten kommer rinna på fönstret, men ånga. Är ventilationen flaskhalsen här? Finns några rekommendationer?
 
Jag har ett stort takfönster i badrummet (velux, ca 98 x 66 tror jag) och inga kondensproblem vid fönstret. Vi har en fuktstyrd fläkt i badrummet. Eventuell imma på fönstret försvinner snabbt.

Velux har en ventilationsspalt på sina fönster som kan öppnas. Om man får problem med kondens borde man kunna åtgärda det genom att öppna ventilationen.
 
Takfönstret skulle jag byta ut mot en takkupa....
 
  • Gilla
Braxen20
  • Laddar…
Enk Projektet skrev:
Takfönstret skulle jag byta ut mot en takkupa....
Räknade också på detta men det dubblade kostnaden...
 
Ja, takkupa skulle vara fantastiskt men 1. Nekat bygglov 2. Dyrare.....tyvärr
 
Fick du bygglov på det nya fönstret då?
 
Det finns ett fönster redan så att byta ut det kräver inget bygglov, även om vi flyttar det lite.
 
Att byta ett litet till två stora är bygglovspliktigt i min kommun i alla fall.
 
pelpet skrev:
Jag har ett stort takfönster i badrummet (velux, ca 98 x 66 tror jag) och inga kondensproblem vid fönstret. Vi har en fuktstyrd fläkt i badrummet. Eventuell imma på fönstret försvinner snabbt.

Velux har en ventilationsspalt på sina fönster som kan öppnas. Om man får problem med kondens borde man kunna åtgärda det genom att öppna ventilationen.
Badrummet har egen ventilation. I badrum,kök, tvättstuga har man inte spaltventiler.
 
Badrummet drar ju normalt in luft under dörren och ut genom frånluften ja - men om man har kondens så borde man väl tillfälligt kunna öka luftflödet genom badrummet genom att öppna spaltventilen i ett fönster och köra fläkten.

Jag tror alla veluxfönster har vädringsventilen men det är ju fritt att ha den öppen eller stängd. Jag har alltid haft den stängd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.