Hej. Är i färd med att bygga upp garaget igen efter att ha rivit det gamla.

Tänkte inte ha det uppvärmt till en början utan bara isolera väggar och släppa plasten 15cm ut på takstolarna så att man lätt kan isolera taket och få de uppvärmt i framtiden. Har en luftspalt på ca 2cm vid varje takstol så att det ventilerar.

Finns det någon risk med detta som innebär fuktproblem i väggar?

Simon
 
Tomture61
Nej , däremot kan du få en hög RH i garaget . Ytskickten kan ta skada av en hög RH .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Nej , däremot kan du få en hög RH i garaget . Ytskickten kan ta skada av en hög RH .
Hur bör man istället göra isåfall? Låter jag isolera taket och ha en "vind" så blir ju principen densamma för åtminstone "vinden" och det isolerade garaget får jag ju då ventilera med självdrag vilket borde bli samma princip som det är nu. Förutom att det är uppvärmt vintertid då.

Finns de något facit på hur man bygger ouppvärmda garage i trä?
 
Tomture61
S Sajmon skrev:
Hur bör man istället göra isåfall? Låter jag isolera taket och ha en "vind" så blir ju principen densamma för åtminstone "vinden" och det isolerade garaget får jag ju då ventilera med självdrag vilket borde bli samma princip som det är nu. Förutom att det är uppvärmt vintertid då.

Finns de något facit på hur man bygger ouppvärmda garage i trä?
En ouppvärmnd byggnad bör ha gott om ventilation , så temp.skillnaden är så liten som möjligt mellan ute / inne .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.