Efter den årliga tvätten av altan med högtryckstvätt upptäckte vi att det droppade vatten från skarven mellan vägg och innertak ungefär rakt under altandörren. I övrigt är det liggande panel några decimeter ner under altanen men jag insåg att det under dörren bara är en oskyddad regel så jag misstänker det är där det runnit ner. Antar att det borde suttit en plåt där som skydd? Lite osäker på konstruktionen mend gjuten grund och hur man sätter fast trästommen ovanför, finns det risk för vattenskada? Jag tänker att i golvet som ligger innanför finns det också isolering.Vet dock inte långt in den ligger. Dörren har ju en karm så det borde ju finnas något spann. Tacksam för tankar, liknande erfarenheter och så vidare.
 
En bild hade underlättat.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
En trätrall som leder fram till vita dubbeldörrar med fönster, omgiven av svart vägg och lampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
sorry, trodde den var med..:oops:
 
Menar du att det inte finns någon tröskelplåt/bleck?
 
Det sitter en tunn plåt på dörren men inget som täcker, det är obehandlad regel som lyser igenom vid pilen
 
Då är det nog fel. Vatten rinner säkert rätt in i väggen.
 
Frågan är egentligen vad som bör ske nu. Kan jag hoppas att vattnet "bara" följt regeln och väggen ner och så fort vattenflödet slutat kommer att självtorka eller är det risk att vattnet samlats/sugits upp i isolering och jag måste riva golvet..?
 
Ja, det är möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.