E
Är på husjakt och försöker bilda mig en uppfattning av prisbilden.

Ett hus har risk för sättningar p.g.a. större sprickor och lutande golv. Fördjupad undersökning rekommenderas. Läste att en sådan undersökning behöver beställas av nuvarande ägare dvs. säljaren. Nu är frågan om vi ens ska be om en undersökning eller skippa huset. Säljaren tycks vara villig att gå ner i pris men frågan är ju hur mycket ev. sättningar kan kosta... Huset är grundlagt med betongplatta på mark.

Ett annat hus är grundlagt med både torpargrund och plintgrund. Dessa var inte möjliga att besiktiga (saknas inspektionslucka och för låg höjd). Vid besiktningstillfället noterades inga avvikande lukter utmed golv/väggvinklar. Även vindsutrymmet saknar inspektionslucka något som rekommenderas att installera enligt besiktningsprotokollet. Läst att man kan ta upp en lucka från insidan av huset genom golv och bjälklaget ner till torpargrunden. Sen kan man inspektera och rensa det från organiskt material, därefter återfylls utrymmet med kapillärbrytande skikt. Det låter spontant mindre kostsamt och mindre komplicerat än att åtgärda sättningar (eller?). Dock säljs ju huset med grund och vind obesiktigad, bör man acceptera det utifrån "inga avvikande lukter utmed golv/väggvinklar"? Förutsatt att man får ner priset. Hur mycket kan det kosta att åtgärda tro?
 
Jag hade personligen aldrig köpt ett hus med sättningar om jag inte vore villig att lägga väldigt mycket tid och att spendera mycket pengar på detta.

Vidare skulle jag, något konservativt, aldrig köpa ett hus där grund och vind inte kan inspekteras på ett bra sätt, jag vill ha koll på mitt hus på ett bra enkelt sätt.

Men för att svara på dina detaljerade frågor så krävs det mer info, besiktningsprotokoll?
 
E
J jehr skrev:
Jag hade personligen aldrig köpt ett hus med sättningar om jag inte vore villig att lägga väldigt mycket tid och att spendera mycket pengar på detta.

Vidare skulle jag, något konservativt, aldrig köpa ett hus där grund och vind inte kan inspekteras på ett bra sätt, jag vill ha koll på mitt hus på ett bra enkelt sätt.

Men för att svara på dina detaljerade frågor så krävs det mer info, besiktningsprotokoll?
Du har nog rätt. Första gången vi har chansen på ett hus men givetvis ska den ha allvarliga fel. 😞

Håller med om att inte köpa okontrollerad grund eller vind. Läst att man kan stoppa in en kamera och en fuktmätare via ev. kattglugg. Oavsett dumt att köpa utan att veta. Huset är ju från sent 30-tal.

Vilka detaljfrågor syftar du på? Båda husen har besiktningsprotokoll där detta framkommer.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.