Behöver byta min nuvarande vedpanna (som börjat läcka), men skulle vilja koppla in den nya pannan på enklast möjliga sätt, som en temporär lösning utan att jag just nu behöver tömma min ackumulatortank på 2,5 m3.

Se bif. skisser för inkopplingen av min nuvarande panna resp. hur jag tänkt mig den temporära inkopplingen av den nya pannan. Som framgår av bilderna går framledningen från den nya pannan ut på en högre nivå än på den gamla pannan, medan anslutningen av returledningen i stället ligger lägre.

Det öppna expansionskärlet borde ta hand om ev. luft/ångblåsor i framledningen. Min fråga till forumets experter är om jag riskerar att få problem med luftblåsor i returledningen, så att pumpen inte fungerar som avsett. Om man t.ex. skulle behöva komplettera med en ytterligare avluftare, var bör den i så fall sitta?

Jag är medveten om att inkopplingen inte blir optimal med tanke på bl.a. självcirkulationen. Laddkopplet bör också göras om, men jag hade hoppats kunna vänta till nästa vår/sommar med dessa och en del andra åtgärder som kräver tömning av tanken.

/Mats-Erik
 
  • Inkoppling_befintl_panna.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inkoppling_ny_panna.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
_ap_
vad är det för panna som skall kopplas in?

Skulle nog ta och montera ett laddpaket på en gång, om nu inte den nya pannan har
låg effekt.

Känns inte så bra med en strypventil på tilloppet.
 
Kommer att byta en Arimax 35 mot en Calmar V65, så effekten blir rätt hög. Även om det står "strypventil" på skisserna, så kör jag idag med den helt öppen. Om jag skulle strypa flödet något i överledningen mellan framledning och retur, så skulle väl f.ö. detta i praktiken öka flödet till tanken, när termoventilen väl öppnat?

Min Danfoss-pump har data motsvarande de pumpar som sitter i Termovar och Laddomat 21, så med de 1 1/4" stålrör som sitter mellan panna och tank borde det inte vara något problem att få över värmen till tanken.

/Mats-Erik
 
_ap_
OK, men varför inte bara koppla in det nu, ventilerna sitter ju efter laddkrets?

Risken nu finns att returen är för kall i början, strypventil för stängd.
Sen när pannan blinner som bäst kanske du inte får iväg all effekt till tanken, risk för kokning.
 
Visst, det kan finnas skäl för att riva bort allt fram till ventilerna mot tanken och redan nu installera ett nytt laddpaket alt. bygga om det befintliga laddkopplet med bl.a. en 3-vägs backventil, så att det funktionellt sett motsvarar en Termovar eller Laddomat.

Men, åter till min ursprungliga fråga, detta undanröjer väl inte den eventuella risken för luftningsproblem i returledningen. Det nedre röret mellan tank och panna kommer ju fortfarande att göra en "båge" uppåt.
 
_ap_
luft i returen blir nog inte ett problem.

Funktionen som ett laddpaket har får du inte även om du tillsätter en backventil.
Det som utmärker "riktiga" laddpaket är den inbyggda strypfunktionen i slutet av brasan.
Vilket är mycket bra att ha om man har hög panneffekt.
 
Tack för påpekandet om strypfunktionen! Det får nog bli ett nytt laddpaket.

De flesta som har Calmar V65 kör väl med Laddomat 21 eller Termovar, även om kapaciteten ibland kan ligga nära gränsen. Är det värt att satsa 500-600 kr ytterligare på en Laddomat 21-100? Den mindre modellen i den nya Laddomat-serien, 21-60, är ju knappast att tänka på.
 
Sätt dit ett laddpaket, allt annat är bara dumheter, det kommer även att lufta undre röret, vilket antagligen dagens koppling också gör. Att vänta med laddpaketet ger ju bara mer arbete.

Sen skulle jag rekommendera att du sätter en säkerhetsventil på pannan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.