Hej,

Jag m. familj bor i ett nybyggt 1-planshus med pulpettak, vi har totalt 24 st infällda spottar i huset, bl.a 4 st i badrummet. Det har visat sig på elbesiktningen att när dessa spottar monterades gjorde man det efter att innertaket var på plats. Man har alltså bara sågat upp taket, skurit upp diffspärren (ca 1 dm3) samt grävt bort isolering för att sedan koppla in spottarna utan pottor. Även om man frigjort rum genom att ta bort isolering ligger glespanel i väldigt nära anslutning till armaturen.

Utan att vara speciellt kunnig förstår jag att det finns risker med detta. Varm och fuktig inneluft tar sig upp i taket, man har en värmeläcka och det finns en brandrisk då spottarna blir väldigt varma (halogen).

Skulle vara av intresse att få höra andras åsikter, hur illa är detta och måste det åtgärdas?
 
Hmm... pottor måste du ha...
 
Jag tycker att det är mycket illa och ett byggfel som måste åtgärdas. Både elektriker och snickare har fuskat rejält.
 
Vilka argument kan jag köra med? Finns det något regel/paragraf jag kan hänvisa till för att stärka mina argument. Tror inte det blir lätt att få detta åtgärdat, och enligt min bedömning behöver man ta ner hela innertaket för att kunna repareta diffusionsspärren och montera dit pottor.
 
Den som utfört besiktningen bör kunna ge dig alla argument som behövs. Har han/hon förslagit någon åtgärd? Var elfirman med vid besiktningen? Är det en byggfirma som byggt huset och hade i så fall de en totalentreprenad?
 
Huset är byggt av en byggfirma på totalentreprenad, och besiktningsman anser ju att detta måste åtgärdas med intakt ångspärr samt pottor.. Hade det inte varit för att byggfirman gått i kunkurs hade det antagligen varit enklare. Vi har nu vänt oss till vår byggfelsförsäkring, och dom är verkligen inte roliga att ha att göra med. Dom tycker inte alls att detta är allvarligt och kan ej se detta dom ett byggfel, samt menar dom att det inte finns något krav för hur en sådan här installation ska göras, finns bara rekommendationer som tydligen inte behövs efterföljas?. Vi kommer att ta fighten med dom, men jag behöver lite mer kött på bena...
 
Försök med att flytta tråden till juridik och ändra även rubriken. Där är det flera juridiskt kunniga som säkert kan ge bra råd.
Ett utlåtande från en oberoende och erfaren besiktningsman bör vara bra att ha vid förhandling med försäkringsbolaget. Men det är kanske som vissa påstår att byggfelsförsäkringar är helt värdelösa.
 
Ok, tack för dina svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.