Har nyligen köpt ett enplanshus med källare från -45, alltså oisolerad platta.
Finns en hel del att göra, och vår plan är att börja med en renovering av tvättstugan/duschrum i källaren. I anslutning till tvättstugan finns idag ett "installationsrum" med varmvattenberedare, elskåp samt någon äldre form av teleinstallation som inte används idag (i princip samtliga kablar kapade). Det finns idag inget avlopp i anslutning till varmvattenberedaren.

En tanke vi har just nu är att flytta på elskåpet till angränsande rum för att kunna använda ytan som idag är installationsrum i det nya badrummet och samtidigt få in varmvattenberedaren i ett våtutrymme. Detta skulle öka ytan på badrummet med c:a 2,5 kvm, och möjliggöra installation av toalett.

Vi är förstås sugna på att även installera golvvärme. Tanken är då att bila upp betonggolvet, gräva ur för att göra plats för kapilärbrytande + isolering, och därefter gjuta en ny platta.

Eftersom det är en hel del olika moment som skall göras, och husets enda dusch finns i rummet som skall renoveras så kommer vi sannolikt att ta in hantverkare för att göra jobbet.

Några funderingar som jag har just nu:

1. Finns det några risker med att endast isolera en del av källargolvet som vi planerar att göra nu? Något speciellt vi behöver tänka på? Tanken är att i ett senare skede (troligtvis nästa år) lägga in ventilerat golv i resten av källaren för att kunna inreda den ordentligt.

2. När man ändå gör en såpass omfattande renovering, bör man då även passa på att byta avlopp (idag gjutjärn)? Byter vi isåfall endast i källaren, eller byter man "hela vägen" upp till köket?

3. Har förstått att det är ett hyfsat omfattande projekt att flytta ett elskåp. Bör man passa på att byta "all" el i samband med detta?

Det var alla funderingar just nu, hoppas att min första fråga på detta forum var någorlunda begriplig :)
 
Absolut byta avlopp i plattan, resten kan du vänta med efter behov, ja byta all el låter smart. Har Platon halva källare. Har bilat resten o grävt ur( nästan klar).... Jag lägger 20 cm ISO. Isodrän understa lager pga högt grundvatten + kan lägga mindre mak. Jag Gjuter in vattenburet i platta.
 
1) Vi har gjort precis det du tänker göra, dvs grävt ut och isolerat 1/3 av källaren. Den risk man brukar prata om är omvänd fuktvandring, vilket kan inträffa om du använder golvvärmen under vintern och stänger av den på sommaren. Då värmer du upp marken omkring den uppvärmda delen, och när du slår av värmen kan fukten söka sig mot ditt hus. Vi har inte märkt av detta fenomen (har inte hört talas om någon annan som gjort det heller) men det beror förmodligen mycket på vilka markförhållanden du har under källaren, vårt hus står på en grusås så den innehåller inte så mycket fukt.

2, 3) Instämmer med föregående talare.
 
Tänker nog att man inte stänger av golvvärmen under sommaren, det är ju sommar nu och ändå hyfsat kallt på golvet i tvättstugan. Blir nog att ta in lite offerter på det och se var det landar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.