Ska gjuta en platta på plattan (lastbilsgarage ska delvis bli stoort badrum och tvättstuga)och har bilat upp rännor och lagt ner nya avlopp. Det gamla golvet hade ett kraftigt fall och därför har jag jämnat ut det med en tunn lecagjutning samt ett 2-4 cm sandskikt på sina ställen. Se http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/116687-gjuta-platta-pa-plattan.html

Jag jämnade av underlaget så att det diffar på ca +- 1-2 cm på sina ställen och sedan har jag lagt 10 cm cellplast s80 ovanpå det. De ihåligheter som fanns runt avlopp mm har jag fyllt med fogskum. Nu när jag ska lägga det övre skiktet cellplast (10 cm s100) så blir jag lite nojjig och funderar på om det lite ojämna underlaget kan göra så att det blir "bom" under plattan som blir 10-11 cm tjock. Vad tror ni, kommer plattans tyngd att lösa "problemet"?

Känner att jag behöver flera kloka råd pronto och därför startade jag en ny tråd i ämnet eftersom de flesta inte orkar läsa igenom den andra:)
 
Så här ser det ut för tillfället
 
  • IMG_4785.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får väl armera så är det ju inga problem.

Borra hål i väggarna runt om och slå in kortare bitar av armeringsjärn (20-30 cm). Sen lägger du stänger i ett rutnät, lägg allt på distansklossar så att armeringen hamnar mitt i plattan. Najja i dina korta bitar från väggarna.

Ska du ha golvvärme så kan du ju najja fast slangen i armeringe också innan du gjuter.
 
B
trot inte du kommer ha något "bom". fint nerlagt arbete
armering in väggar kan du med en meter i mellan cirkus.
 
Tack för svar. Jag kommer givetvis att armera samt gjuta in golvvärmeslang, men däremot hade jag tänkt gjuta plattan som en flytande konstruktion med kantisolering. Är det bättre att göra som ni säger och sammanfoga den med källarväggarna?
 
Ingen som vet? Tänkte lägga på andra skiktet samt armera under dagen.
 
Kantelement är bra om du har fler oisolerade golv i rum intill. Detta eftersom annars kommer din golvvärme att skapa en förstärkt effekt av kappillärkrafterna på dessa golv. D v s du kommer att få en ökad fuktvandring upp genom dessa golv när du kör värme i det isolerade rummet.

Men, är övriga golv isolerade också, då finns det ingen anledning till kantelement, utan då armerar du in i väggarna.

Du kan välja att armera in i en vägg endast också om förutsättningarna gör det till det bästa alternativet, och så isolerar du mot övriga väggar.
 
B
du behöver inte bära av mot väggen me isolering. bara gjut tät mot vägg.
var noga när du ska gjuta sätt ut höjder på väggarna runt om.
tänk även på att den bli svårt att göra fall till brunnar. det ordnar du isåfall me spackel
 
Tror jag kör med kantisolering runt om. Tack för all hjälp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.